Jump to content
Sykepleiediskusjon

Noen som jobber i hjemmesykepleien


IdaJ

Recommended Posts

Jeg har jobbet i hj.spl i to år ved siden av utdanningen. Er ferdig utdannet sykepleier nå. Jeg har trivdes veldig godt. Jeg synes det er deilig å få være så mye ute å få frisk luft. En har mange ulike pasienter hver dag. Mange utfordringer, en blir veldig selvstendig. Vil anbefalle det =)

Link to comment
Share on other sites

Guest spl.gjest

Jobbet i hjemme spl. i 2 år. Hektisk hverdag og forholdsvis lite spl prosedyrer. En sjelden gang var det spennende prosedyrer, men langt i mellom hvert tilfelle. Mye papirarbeid og organisering. Positivt: ble godt kjent med pasienter, annen setting i forhold til at arbeidsplassen er pasientens hjem med de utfordringer det innebærer. Pauser mellom hver pasient siden du kjører fra pasient til pasient.

 

Jeg sluttet og begynnte på sykehus, da jeg syntes det ble for lite utfordringer.. men ellers trivdes jeg svært godt!

Link to comment
Share on other sites

Jobbet i hjemme spl. i 2 år. Hektisk hverdag og forholdsvis lite spl prosedyrer. En sjelden gang var det spennende prosedyrer, men langt i mellom hvert tilfelle. Mye papirarbeid og organisering. Positivt: ble godt kjent med pasienter, annen setting i forhold til at arbeidsplassen er pasientens hjem med de utfordringer det innebærer. Pauser mellom hver pasient siden du kjører fra pasient til pasient.

 

Jeg sluttet og begynnte på sykehus, da jeg syntes det ble for lite utfordringer.. men ellers trivdes jeg svært godt!

Veldigt ulikt der æ jobber. Jobber som spl i hjemmespl å vi har ofte rene spl gaver, såsom antibiotika iv (over veldig lang tid), somdeenæring, medisiner iv, smertepumper (både cadd og nikki) og diverse avanserte sårstell.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jobbet i hj.spl i to år ved siden av utdanningen. Er ferdig utdannet sykepleier nå. Jeg har trivdes veldig godt. Jeg synes det er deilig å få være så mye ute å få frisk luft. En har mange ulike pasienter hver dag. Mange utfordringer, en blir veldig selvstendig. Vil anbefalle det =)

Har jobbet i hjspl (Trondheim) siden 2009 som sommarvikarie (som assistent å fagarbeider) å jobber nå som spl siden juni 2013 (vart ferdig spl da, har dokk lest i sverige). Trives veldig godt :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jobbet i hj.spl under studie, og valgte og fortsette der etter endt studie. Nå 1 1/2 år siden jeg var ferdig.

Vi har veldig varierte hverdager. Vi får fulgt opp pasientene i et helhetlig pasientforløp. Etter at samhandlingsreformen trådde til, har det blitt sykere pasienter som er hjemme, som krever høy kompetanse hos sykepleierne. Mange pasienter har et komplekst sykdomsbilde, som krever god oppfølging, og et godt samarbeid med fastleger, dette er sykepleiernes ansvar. På sykehus er det ofte veldig spesialisert, feks nyre eller gastro, mens i hjemmesykepleien får vi Alt.

 

Selvsagt, det er mindre prosedyrer enn på sykehus, men det er ikke kompetansen på prosedyrer som viser hvor god sykepleier du er. Det er helheten :)

Ellers går det veldig opp og ned hvor mye prosedyrer vi har i hjemmesykepleien, men sårstell, smertepumper, infusjoner, cvk, en del blodprøvetaking har vi fra tid til annen. Mye papirarbeid, men det får du på sykehus også. Fordelen med hjemmesykepleien er at du får et mye større innblikk i det helhetlige pasientforløpet, da du selv må stå for alt av papirarbeid, du får ofte mye lederoppgaver og lignende - dersom du interesserer deg for sånt selvsagt.

 

Minuset er de dagene hvor du kun steller, lager mat og lignende... :( Da føler man kanskje at man skulle hatt mer utfordringer. Men så kommer neste dag, hvor du ikke vet hvordan du skal komme deg gjennom dagen for du har så mye sykepleiefaglig og følge opp.

 

Sist men ikke minst. I hjemmesykepleien ligger et stort ansvar på deg som sykepleier, da du ikke har en lege i naborommet. Du må ofte ta viktige vurderinger alene, og stole på deg selv og din kompetanse :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy