Jump to content
Sykepleiediskusjon

Kjønn og sykepleie


Guest Vil jo egentlig satse

Recommended Posts

Guest Vil jo egentlig satse

Jeg håper virkelig ikke at jeg støter noen eller skaper en debatt med dårlig stemning her, for det er slett ikke min hensikt. Tvert imot; jeg håper dette spørsmålet kan leses som et uttrykk for egen usikkerhet om jeg tør å satse på sykepleien, selv om jeg er gutt. Det er ikke til å komme forbi at det er et kvinnedominert yrke, og det har jeg ingen ting i mot. Det er oppfatningen om at dette yrker er feminint. Jeg synes dette er veldig trist, og rart i grunnen, for det stemmer ikke med det jeg har erfart i mitt møte med helsevesenet. Men når jeg nå skal avgjøre studievalg, og googler litt - ja, da hjelper det ikke mye å lese slikt som dette:

Så - kjør debatt. Nei, forresten, ikke gjør det. Fortell meg, del dine erfaringer og din sannhet. Ikke minst håper jeg på svar fra mannlige sykepleiere (selv om jeg ikke liker betegnelsen, en sykepleier er vel en sykepleier...) på disse tingene. Håper dere oppfatter spørsmålet som oppriktig ment, for det er det. Jeg har snakket med noen mannlige studenter allerede, og jeg skjønner at spørsmålet ikke er uvanlig.

Link to comment
Share on other sites

Gå for sykepleien og hev deg over dårlige holdninger. Forøvrig tror jeg ikke dette er noe man møter så mye på i yrkeslivet. Sykepleie er ikke et feminint yrke, egentlig. Like lite som lege er et maskulint yrke. Nå snur det jo der, nå er det jo overvekt av kvinner på medisinstudiet. Jeg kjenner mange menn som er sykepleiere, og de er ikke mer feminine enn menn flest. Og vi trenger virkelig flere menn inn i denne profesjonen.

Har du forresten sett denne tråden: http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=690&hl=%2Bmannlige+%2Bsykepleiere

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg er en mannlig sykepleier og har aldri opplevd negative kommentarer knyttet til mitt yrkesvalg. Pasienter og kollegaer gir uttrykk for at de setter pris på menn, pårørende synes heller ikke det er noe problem etter det jeg har erfart. Når det kommer til venner og bekjente så er disse veldig nysgjerrig på jobben, og det ender ofte med at jeg blir sittende og fortelle, til deres begeistring.

 

Jeg var også usikker på om jeg ville velge sykepleie, på grunn av yrket tradisjonelt sett forbindes med feminine verdier, men jeg angrer ikke. Det siste jeg går rundt og tenker på er hva andre mener, det viktigste er at man trives i jobben. Om sykepleie er noe du kunne vært interessert i, gi det en sjanse.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy