Guest mandarine Posted July 15, 2014 Report Share Posted July 15, 2014 Hei! Jeg jobber på et sykehus og en avdeling hvor det brukes store mengder antibioka iv. Og vi har ikke avtrekksskap på medisinrommet. Jeg har sett meg lei på dette og ønsker å ta det opp med verneombud. Er det noen som vet noe om lover og regler hvor det står noe om dette? Så hadde jeg hatt litt å komme med.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
santi Posted July 16, 2014 Report Share Posted July 16, 2014 Den første er forskriften, og den andre er en forskningsartikkel som viser at det kan være skadelig å blande AB uten tilstrekkelig beskyttelse https://www.helsetilsynet.no/upload/Publikasjoner/veiledningsserien/haandtering_antimikrobielle_midler_ik-2568.pdf http://tidsskriftet.no/Innhold/Nyheter/2005/August/Legemiddelsoel-kan-gi-helseskade Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kardiologisk sykepleier Posted August 18, 2014 Report Share Posted August 18, 2014 Finnes lukkede systemer som ikke krever avtrekk. Om dette feks er på et sykehjem hvor det blandes lite kan arbeudsplass godkjenne om det er snakk om inntil en gitt mengde også Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pally Posted August 22, 2014 Report Share Posted August 22, 2014 Jeg bruker nå alltid lukket system, så da ser jeg ikke behovet for avtrekkskap. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Frustrert Posted October 2, 2014 Report Share Posted October 2, 2014 Jeg jobber på en infeksjonsavdeling og irriterer meg veldig over at vi ikke har nok avtrekksskap. Vi blander fort 50 doser på en vakt, og alle kan ikke blandes i lukket system. Penicillin 2g bør f.eks. settes i støt, og det blir en del søl når alle skal trekke opp (inkl. Studenter). Resultatet er nå at flere ansatte har utviklet allergi mot penicillin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pally Posted December 5, 2014 Report Share Posted December 5, 2014 Hvorfor bør penicillin gis i støt? Jeg blander de ofte i 50/100 ml flasker med lukket system og henger det opp som rask infusjon (10 min.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
IFA Posted December 14, 2014 Report Share Posted December 14, 2014 2g kan gis som i.v.-infusjon eller i.m.-injeksjon. Hadde heller valgt et lukket system enn injeksjon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts