Snowball Posted September 13, 2014 Report Share Posted September 13, 2014 Hei, lurer på om det er noen som har gjort/vært borti dette? Eksempel i video under. Mvh. Sykepleierstudent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Student1 Posted September 15, 2014 Report Share Posted September 15, 2014 I teorien kan du sette PVK hvor som helst på kroppen i en vene. Jeg mistenker sterkt at en av grunnene til at halsvenen utgår er fordi: 1. Høyere risiko for komplikasjoner ved infeksjon (Kan tenke meg at f.eks. en tromboflebitt kan være mer farlig på halsvenen enn perifert på armen). 2. Svært ukomfortabelt å ha en PVK i halsvenen. 3. Smertefult å få en satt i halsvenen kontra på hånden? 4. Kanskje aller siste alternativ hvis det ikke går å sette andre steder på kroppen. Mvh. Sykepleierstudent 2. året. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Misty Posted September 15, 2014 Report Share Posted September 15, 2014 Jeg har vært borti noen pasienter som har hatt pvk i halsen. Det har vært fordi det ikke har vært mulig å legge pvk andre steder. Dersom pasientene har behov for iv tilganger over litt tid, er det jo mye bedre at de får f.eks cvk eller piccline... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest billie Posted November 1, 2014 Report Share Posted November 1, 2014 Vet det går an, men velger heller intraossøs enn å forsøke halsvena. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.