Jump to content
Sykepleiediskusjon

Jobbe som spl i omsorgsbolig


Charming

Recommended Posts

Jeg jobber i omsorgsbolig, her er det organisert som hjemmesykepleie med vedtak, klokkeslett brukerne skal ha hjelp osv.

Har en del sykepleieprosedyrer som permanent kateter, PVK, blodprøver, sårstell, medikamenthåndtering osv. Det er ikke sykehjemslege og legevisitt, så når noen trenger lege ringer man legekontor og bestiller time, og følger brukeren til fastlegen. Det er en del ansvar, det er sannsynligvis få andre sykepleiere der og du blir ansvarlig for medisiner, kontakt med lege, faglig ansvarlig for tiltak som settes i gang o.l. Samtidig er det mye som ikke er direkte sykepleieoppgaver man må gjøre, som bestilling av hjelpemidler, fysioterapi, følge til tannlege, handle matvarer, husarbeid, sosiale aktiviteter som å følge på kino++ Altså ALT en person som bor hjemme (i omsorgsbolig) kan trenge hjelp til blir dine oppgaver.

Hos oss har en sykepleier akkurat de samme oppgavene som en hjelpepleier eller assistent, men i tillegg har sykepleieren spesielle sykepleieprosedyrer som nevnt over og det overordnede ansvar. Akkurat dette er nok organisert forskjellig på forskjellige steder.

Link to comment
Share on other sites

(...) Samtidig er det mye som ikke er direkte sykepleieoppgaver man må gjøre, som bestilling av hjelpemidler, fysioterapi, følge til tannlege, handle matvarer, husarbeid, sosiale aktiviteter som å følge på kino++ Altså ALT en person som bor hjemme (i omsorgsbolig) kan trenge hjelp til blir dine oppgaver.

Hos oss har en sykepleier akkurat de samme oppgavene som en hjelpepleier eller assistent, men i tillegg har sykepleieren spesielle sykepleieprosedyrer som nevnt over og det overordnede ansvar. Akkurat dette er nok organisert forskjellig på forskjellige steder.

Tusen takk for svar! Det var veldig nyttig! Da har jeg noen flere spørsmål:

1. I husarbeid - kan det bety vask av hus osv slik som hjemmehjelper gjør i hjemmespl.?

2. Følge på kino, sosiale aktiviteter - betyr det at man følger de, eller at man faktisk er med?

 

Føler du noen ganger på at utdanningen din er bortkastet i forhold til mange av oppgavene du gjør ved siden av prosedyrene og med. ?

Altså, går det mye i disse "andre" tingene som "hvem som helst" kan gjøre om du skjønner? :)

 

I forhold til stell og sånn ,er det mye av det? Eller skal de være friske nok til at de ikke trenger det, eller?

Link to comment
Share on other sites

Feline er vel best egnet til å svare da hun faktisk jobber i omsorgsbolig, men jeg slenger meg litt på likevel! Kjenner flere sykepleiere som har begynt å jobbe i omsorgsboliger etter mange år i "tradisjonell" sykepleie på sengepost på sykehus eller sykehjem, og trives veldig med de "umedisinske utfordringene". Spesielt stilles det jo utfordringer til sykepleieren i forhold til miljøterapi og sosial stimuli som mange savner i somatisk institusjonsarbeid. Har en kamerat som jobbet 12 år i ulike deler av spesialist- og kommunehelsen før han begynte å jobbe i omsorgsboliger, og han trives veldig med miljøarbeidet, samtaler, turer, måltider og alt det sosiale, ved siden av noen medisinske utfordringer. Men det spørs nok litt hvilken del av sykepleien man foretrekker!

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, Pally :)

Jeg jobber for tiden på en psykiatrisk sengepost, så miljøarbeid er jo noe jeg trives veldig godt med :) Det var som jeg sa til Feline, at jeg er bare litt usikker i forhold til "alt annet" som jeg føler virkelig ikke en sykepleier trenger å bruke sin tid og kompetanse på, som å vaske folks hus osv. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy