Guest nurse89 Posted January 29, 2015 Report Share Posted January 29, 2015 Hei! Jeg er en sykepleier som jobber i hjemmesykepleien. Tirsdagskveld fikk jeg omgangssyken og kastet opp 1 gang på kvelden, 1 gang om natten og 1 gang om morgen. Utpå formiddagen i går kastet jeg ikke opp men det verket i hele kroppen og jeg hadde hodeverk og følte meg slapp og varm (Løs mage). Ringte meg syk i går og i dag..i dag føler jeg meg mye bedre..men har ikke fått i meg mat ennå og det er nok derfor jeg fortsatt er litt slapp . Bør jeg være hjemme i morgen også eller er det trygt å dra på jobb? Er jeg smittsom? Hilsen meg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kantarell Posted January 29, 2015 Report Share Posted January 29, 2015 Smittereglane for omgangssjuke er 48 timar karantene etter siste oppkast, eller diare. Du kan vere smittsom sjølv om du er ferdi å kaste opp. Så du må vere heime til og med i morga, om du skal på dagvakt..(pga laus mage) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted January 29, 2015 Report Share Posted January 29, 2015 Ja du er fortsatt smittsom, så du må holde deg hjemme fra jobb i morgen. Man regnes som smittsom i 2 døgn etter symptomfrihet, Endel fortsetter å skille ut virus i 2 til 3 uker, men man vet ikke om de da er smittsomme. Uansett bør man ha en ekstra god håndhygiene disse ukene. Jeg kopierer fra CDC: It is possible for an infected person to shed norovirus before they have symptoms. However, people usually begin shedding the virus once they have symptoms. This may continue for 2 weeks or more after they recover. But, it is not known whether they are still contagious. http://www.cdc.gov/norovirus/hcp/clinical-overview.html God bedring og bli hjemme med god samvittighet! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest nurse89 Posted January 29, 2015 Report Share Posted January 29, 2015 Takk for svar Jeg ringte meg syk i morgen også for å være på den sikre siden. Men jeg kjenner jeg får litt dårlig samvittighet da jeg i morgen sikkert kommer til å føle meg helt fin... Men jeg skjønner at jeg fortsatt kan bære smittebærer.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted January 29, 2015 Report Share Posted January 29, 2015 Du skal ikke ha dårlig samvittighet for å være hjemme om du føler deg frisk. Tvert i mot. Ingen ønsker at du skal komme og smitte ned både pasienter og personalet. Det er din plikt å bli hjemme, og du skal nettopp føle deg frisk i 2 dager før du går på jobb etter omgangssyke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.