Jump to content
Sykepleiediskusjon

Har fått 100% vikariat, men vil søke på en fast stilling


Guest Heidi

Recommended Posts

Jeg har akkurat takket ja til et årsvikariat i 100% på en ortopedisk avdeling ved det lokale sykehuset, som er rundt 30min unna der jeg bor. Samtidig har jeg dårlig erfaring fra samme avdeling i praksis. Jeg følte ikke at det var rom for å være ny der og det var mye stress. Jeg pinte meg gjennom hver vakt og husker det som en veldig tung periode. Fikk litt skrekken for sykehus, og har ikke ønsket å jobbe der siden. Jeg tenkte likevel å gi det en sjanse, kanskje vil det være annerledes nå som jeg er sykepleier.

 

Men denne uken ble det utlyst en fast stilling i hjemmetjenesten på 90% rett ved mitt hjem. Jeg har vært i praksis på den arbeidsplassen også og trivdes ganske godt. Tanken på en fast stilling virker forlokkende, og det er et stort pluss at det ligger så nærme. Bakdeler er mye kjøring på dårlige veier og lite "team-følelse" i forhold til hva jeg er vant til i mitt nåværende vikariat som er på en institusjon.

 

Jeg har lyst til å søke på denne stillingen, men vet ikke helt hvordan jeg skal få det til å gå opp. Etter planen skal jeg begynne på sykehuset om en måned. Men om jeg får fast stilling føler jeg helt klart at det er et godt valg å ta. Noen med lignende erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke å være kritisk, men jeg sliter med å få helt taket på hva du egentlig lurer på..? Lurer du på hva du skal gjøre mtp. kontrakter o.l., dersom du får tilbud om fast jobb i hjemmetjenesten (HT)? Eller lurer du på hvilken jobb du skal velge? Ut ifra hva du skriver her, så høres det nesten ut som om du har bestemt deg allerede. Har aldri jobbet i HT som sykepleier selv, men har inntrykket av at man står mye alene nettopp fordi man som oftest drar alene til brukerne. Er dette noe du kunne være komfortabel med?

Når det gjelder jobbsøking når du allerede har takket ja til et vikariat, så gjelder det som for andre - oppsigelsestid. Skulle du være så heldig å få tilbud i HT må du si opp vikariatet ditt, og følge den oppsigelsestiden som står i kontrakten. Jeg er vant til at det er 1 måneds oppsigelsestid ved vikariater, men det må du jo undersøke. Hvis det viser seg at du får jobbtilbud i HT før du begynner i vikariatet, så kan det jo hende at de velger å la deg gå - istedet for at de skal ha deg i opplæring for deretter at du slutter. Men som sagt, sjekk kontrakt og ta tidlig kontakt med orto.

Min mening; tenk etter om HT virkelig er noe for deg, som du kunne trives med, på tross av stort ansvar. Hvis det er det - go for it. Ikke tenk så mye på hvorvidt det er fast eller vikariat, tenk heller på hvor du kan trives best. Lykke til (og hold oss gjerne oppdatert!) :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ikke å være kritisk, men jeg sliter med å få helt taket på hva du egentlig lurer på..? Lurer du på hva du skal gjøre mtp. kontrakter o.l., dersom du får tilbud om fast jobb i hjemmetjenesten (HT)? Eller lurer du på hvilken jobb du skal velge? Ut ifra hva du skriver her, så høres det nesten ut som om du har bestemt deg allerede. Har aldri jobbet i HT som sykepleier selv, men har inntrykket av at man står mye alene nettopp fordi man som oftest drar alene til brukerne. Er dette noe du kunne være komfortabel med?

 

Når det gjelder jobbsøking når du allerede har takket ja til et vikariat, så gjelder det som for andre - oppsigelsestid. Skulle du være så heldig å få tilbud i HT må du si opp vikariatet ditt, og følge den oppsigelsestiden som står i kontrakten. Jeg er vant til at det er 1 måneds oppsigelsestid ved vikariater, men det må du jo undersøke. Hvis det viser seg at du får jobbtilbud i HT før du begynner i vikariatet, så kan det jo hende at de velger å la deg gå - istedet for at de skal ha deg i opplæring for deretter at du slutter. Men som sagt, sjekk kontrakt og ta tidlig kontakt med orto.

 

Min mening; tenk etter om HT virkelig er noe for deg, som du kunne trives med, på tross av stort ansvar. Hvis det er det - go for it. Ikke tenk så mye på hvorvidt det er fast eller vikariat, tenk heller på hvor du kan trives best. Lykke til (og hold oss gjerne oppdatert!) :)

Tusen takk for svar! Hehe ja innlegget mitt ble litt rotete, skrevet sent på kveld av et stresset hode :) Men ja, det jeg lurte på er hvordan jeg skal gå frem i forhold til at jeg allerede har fått jobb, har aldri vært borti dette før. Kjenner på meg at jeg har mer lyst til å jobbe i hjemmetjenesten. Så jeg tenker iallefall å søke, og får jeg avslag blir det et år på ortopedisk :)

Heidi

Link to comment
Share on other sites

Jeg havnet i samme situasjon da jeg var ferdig utdannet. Fikk tilbud om 100% fast stilling på sykehjem, og tilbud om ett års 100% vikariat på sykehus. For meg ble valget enkelt fordi jeg ble tilbudt et vikariat på en sykehusavdeling med pasienter som jeg er mest opptatt av, nemlig palliative pasienter. Tror du bør prioritere trivsel, beleilighet og trygghet, og for meg høres det ut som du har mest å tjene på hj. tjenesten både med tanke på sikker trivsel og tryggheten. Du får kjenne litt på det, vikariat er ikke noen krise, og om kjemien blir rett mellom deg og avdelingen er det nok gode muligheter for forlengelse! For min del valgte jeg å takke nei til fast stilling, høyere grunnlønn og kort reisevei for å jobbe med pasienter jeg brenner for!

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy