Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hjelpepleiere som låser klesskapene til beboerne. Ikke lov?


venacava

Recommended Posts

På sykehjemmet hvor jeg jobber, så har noen begynt å låse dørene til pasientenes klesskap. Jeg har spurt hvorfor, og det er fordi "de roter i klærne og det blir så mye å rydde". Noen har også sagt det er fordi de ikke klarer å kle ordentlig på seg selv (rekkefølge osv av påkledning). Men det er vel egentlig ikke helt lov dette? Det er jo deres hjem, ikke vi ansattes. Og gjør det noe om klærne ikke har brettekanter....?

Link to comment
Share on other sites

Uten at eg kan vise til et regelverk, så vil eg tru at dette ikkje kan vere lov. Som du seier er det pasienten sin heim, og det er ingen fare for liv å helse, som gir grunn til å låse kleskapa. At pasientane ikkje klarer å kle på seg, eller rotar i skapet er vitterlig ingen "gyldig" grunn til å låse skap, dette ville eg tatt opp med avdelingssjukepleiar, eller den/dei det gjeld!

Link to comment
Share on other sites

Tror man må ha vedtak på slike ting i så fall. Og når det ikke er fare for liv å helse så..
På avdelingen hvor jeg jobber av og til, en avdeling for personer med demens, så hender det at de tar bort en del klær fra skapene og lar det ligge på et lager, sånn at ikke pasientene skal stresse sånn med klærne, rydde i skapene osv om natta f.eks. Men vet ikke om det er noe de må ha vedtak på, eller om en har lov til å bare gjøre det?

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...
Guest Det er ikke lov

Dt er ikke lov å låse skap til beboere på sykehjem om det ikke er fare for liv og helse . Om det blir litt rot og mer å gjøre for personell , det må de tåle eller finne ny jobb . Det er deres hjem og skal de til slutt sitte der uten noe pga latskap til personalet? Hilsen hjelpepleier på sykehjem. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tror ikke det er lov.

Et sykehjem jeg jobbet på for mange år siden hadde klærne til en beboer på et lager i tilknytning avdelingen, ettersom hen ofte klinte med avføring og hadde dette på hendene mens hen rotet. Tror det lå noe smått i skapet bare for syns skyld, uten at jeg husker dette klart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy