Jump to content
Sykepleiediskusjon

Artikkelsøk


Guest Beate

Recommended Posts

Guest Beate

Hei. Skriver bachelor om barn som pårørende i rusomsorgen. Problemstillingen er hvordan vi kan ivareta barn som pårørende når foreldrene er rusmisbrukere. Det er et utfordrende emne, og jeg lurer derfor på om noen har tips på hva vi kan søke etter. Vi bruker Cinahl, pubmed og ovid nursing blant annet. Og har søkt på rusmisbrukere og kommunikasjon. Noen andre som har eksempler på søkeord?

Link to comment
Share on other sites

Søk helst på engelsk, men det vet dere sikkert. Dere kan også søke direkte i fagtidsskrifter som Tidsskriftet, Sykepleien Forskning mv så lenge dere dokumenterer godt i metodedelen. Finn søkeord som spisser problemstillingen deres. Kanskje den er for vid om dere ikke finner tilstrekkelig forskning?

 

Anbefaler en liten titt på denne

https://www.uio.no/studier/program/tannpleie/bacheloroppgave/ba-mal-tpu-uio.pdf

 

Selv om den er beregnet for et annet studium er det tips å hente. Lykke til med søk og skriving! :)

Link to comment
Share on other sites

Se på hva som er nøkkelordene i problemstillingen deres. Sånn jeg ser det er det rusomsorg/rusmisbrukere, pårørende/barn og ivaretakelse. Erfaringsmessig er ord som ivaretakelse vanskelige å søke på, så jeg ville sett om jeg bare kunne brukt de andre. Du sier dere har søkt på kommunikasjon, hvorfor det? Vil tro at dere får en haug med urelevante treff, da det ikke er kommunikasjon med rusmisbrukere dere er ute etter.

Å finne gode MeSH-termer kan være utfordrende, et tips er å bruke SveMed+ i startfasen, den gir forslag til MeSH-termer. Det kan også være at dere finner relevante artikler i SveMed+, og dessuten er det verdt å søke i Medline også. Det kan godt hende at det er andre databaser som også er interessante, som ikke er sykepleiefaglige - hør med en bibliotekar for forslag.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy