Jump to content
Sykepleiediskusjon

Bruk av tablettknuser


Recommended Posts

Hei!

Begynt å jobbe på sykehjem, og veldig mange av pasientene der må få knust tablettene for å innta de peroralt. Bruker tablettknuser til det. Mener å ha lest en "retningslinje" på bruk av tablettknuser, men kan ikke finne det hverken på sykehjemmet eller på internett.

Man skal vel strengt tatt sprite den mellom hver tablett man knuser? Men det må jeg innrømme og si at jeg sjeldent gjør.. Bruker bare tørke av med papir i mellom hver tablett jeg knuser.

Men synes det er vanskelig å få alt pulveret av knuseren og oppi medisinbegeret uten å må bruke fingeren for å stryke det av og oppi begeret.. Men liker ikke å ta mer enn jeg må på tablettene, for pasientens skyld.

 

Noen andre som kan dele litt kunnskap om bruk av tablettknuser? Det er jo ikke akkurat den største oppgaven i løpet av en vakt, men en liten viktig detalj. ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest sykepleier123

Nå vet jeg ikke hvilken type tab. knuser du bruker, men det skal ikke være nødvendig å bruke fingeren for å få pulveret oppi begeret (Bruk hanske ihvertfall om du må gjøre dette)

Tenker at det holder med å tørke av tab. knuseren med et rent papirtørkle. Å sprite den høres overdrevent hygienisk ut.

Du bør heller være mer opptatt av om tablettene du knuser, faktisk kan knuses. Mange tabletter er depot, og skal tas hele. Om en knuser disse, vil det få større konsekvenser enn overnevnte problemstilling.

Link to comment
Share on other sites

Synes som du sier at det kan være noe herk å bruke disse knuserne riktig. Det blir alltid mye pulver igjen i knuseren, og jeg føler at det blir noe virkestoff borte. Jeg har derfor begynt å helle rent vann oppi, og prøvd å samle opp "restene" også helle det over i et medisinbeger for deretter å blande ut med valgte syltetøy. :P Sprite den gjør jeg ikke, holder og skylle den godt i vann.

Link to comment
Share on other sites

Er en slik tablettknuser jeg bruker: http://www.norengros.no/tablettknuser-for-medisinbeger-smale-hpm

Neida dette er så klart ikke det "største problemet" i hverdagen, men bare lurte jeg. Blir alltid liggende et lite lag med tablettpulver på undersiden av den "morteren" man knuser tablettene med. Resten havner jo i medisinbegeret. Hørtes jo lurt som du gjør Pally å helle over vann for å få samlet opp alt, så slipper man ta på tablettpulveret også. Knuser jeg 1g Paracet f.eks. som er en stor tablett tenker jeg ikke så mye over om det blir litt igjen, men f.eks. små tabletter som Escitalopram 5mg så kan jo gjerne 1/4 del bli værende igjen. Og det er litt mye.

Takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy