Jump to content
Sykepleiediskusjon

Jobb under utdanning


Guest Mort1

Recommended Posts

Guest Mort1

Heisann


Jeg starter nå til høsten høyst sannsynlig på sykepleie studiet fulltid på Hioa Kjeller og jeg lurer på hvor mye jeg kan klare å jobbe ved siden av studiet?


Jeg har ikke mye erfaring fra helse og omsorg. Har jobbet litt som personlig assistent og noe i en bolig for rusmisbrukere. Jeg er villig til å bruke mye helger og ettermiddager/netter hvis det lar seg gjøre.


Er det noen som har erfaringer med hvor lett det er å skaffe seg jobb som sykepleierstudent og hvor mye jeg realistisk kan forvente å jobbe ved siden av studiet? Er det mulig å jobbe etter endt dag i praksis for eksempel?


Skal legge til at jeg er singel og trenger derfor ikke tenke på tid med familie osv. Samtidig er jeg veldig motivert for både jobb og studier. er også vandt til en ganske stor arbeidsbelastning(sjeldent jeg har jobbet mindre enn 150% stilling)


Har sett litt gjennom noen andre tråder her inne, men er mye forskjellige svar.


Setter stor pris på alle svar:)


Link to comment
Share on other sites

Hei! Så spennende at du skal begynne på sykepleierstudiet! :-)

Det er nok veldig individuelt som du er inne på i innlegget ditt. Jeg tenker også at det varierer alt etter hvordan studiet er satt opp.
Jeg har helsefaglig bakgrunn, utdannet helsefagarbeider fra før. For min del jobbet jeg en del de to første årene, samt 100% i sommerferiene. De siste året bestod kun av praksis og ca 2mnd med bachelor skriving. Kombinasjonen med praksis, skriftlige oppgaver og jobbe ekstravakter i tillegg tappet meg for energi. Jeg valgte derfor å jobbe minst mulig dette siste året. Noen klarer det selvfølgelig fint, men jeg fikk en følelse av å ikke strekke til, samtidig som jeg ikke fikk vist mine beste sider i praksis.

 

Dette med å få seg en jobb ved siden av studiet har jeg opplevt som veldig lett. Det beste kan være å gjøre ett godt inntrykk i praksis, der du deretter får tilbud om å ta ekstravakter og helgestilling osv.

 

Lykke til! :-)

Link to comment
Share on other sites

Dersom man har liten/ingen erfaring fra helsevesenet før studiet så er det definitivt enklere å få jobb etter første praksisperiode. Veldig mange praksissteder ønsker å rekrutere studenter som har vært der i praksis. Personlig jobbet jeg annenhver helg gjennom hele studietiden, og følte jeg hadde god kapasitet til å ta på meg ekstravakter. Men på grunn av praksis vil jeg ikke anbefale å ha faste vakter i ukedagene, kan bli trøblete å rekke mellom praksis og jobb uten at det skaper trøbbel.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy