Jump to content
Sykepleiediskusjon

Ta med spl.studenter (som assistent) på prosedyrer?


Guest Spl.

Recommended Posts

Hei!

 

Lurte på hvor innafor det er å ta med spl.studenter som er assistenter på en avdeling med på prosedyrer? Som å f.eks. la de legge ned nasogastrisk sonde, med min veiledning og at jeg er tilstede og veileder? Evt. preppe I.V-bagger (kun væske, ikke tilsatt noe som Ringer-Acetat, Natriumklorid), altså å koble på infusjonssett og prime slangen? Jeg opplever det som spennende og morsomt å innta en veilederrolle når det er tid til det på en avdeling om sommeren, og jeg tenker slikt kan hjelpe på motivasjonen til å fullføre utdanningen, evt. forberede studenter til de er ferdig utdannet!

 

Jeg tenker hvertfall så lenge jeg er der, veileder og kvalitetssikrer prosedyren er det innafor, men hva tenker dere? Jeg gir ikke medisinering og innsettelse av PVK til spl.studenter (som assistenter). Derimot situasjoner som ikke er til særlig stor fare for pasienten mener jeg er ok. De jeg har tatt med på slike prosedyrer synes hvertfall det er morsomt og spennende, og er veldig takknemlige for at de får øve!

 

Kjør debatt! :)

Link to comment
Share on other sites

Eg jobbar på sjukeheim, og har jobba ein del med helsefagarbeidarelevar, og assistentar som skal starte på sjukepleien no til hausten. Når vi har tid, og det er faglig og etisk forsvarlig prøvar eg å la dei få sleppe til å gjere/assistere ulike prosedyrer. Dei har fått vore med meg (og andre) på blodprøvetaking, sårstell, kateterisering, pvk-innleggelse, injeksjonar, hente medisin på medisinrommet, mors-stell ++

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy