Jump to content
Sykepleiediskusjon

Er sykepleiestudiet blitt for akademisk?


Guest Nyutdannet spl

Recommended Posts

Guest Nyutdannet spl

Edited by Cathrine, Today, 11:39 AM.
Denne posten er blitt splittet fra : http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=24292

Hilsen administrator

 

 

 

Uten for tema! Men synes det er interessant det som kommer frem! Det er ikke bare på Lovisenberg at det er slik! :)

Synes det er en veldig bra skole faglig sett. Men er jo mye diskusjon rundt det at sykepleie har blitt gjort alt for akademisk nå med tanke på at det er et praktisk yrke! Mange fine ord og teorier på ting som egentlig sier seg selv.. VELDIG mye fokus på etikk og kommunikasjon som sier seg selv. Mens å sette sprøyter osv er det veldig liten trening på. Men tror det er sånn generelt på alle skoler. Tror Lovisenberg er en veldig god skole :) men aldri tenk at det er lurt å kunne de viktigste tingene inn og ut, for på eksamen kan det komme spørsmål fra ALT. Mange som har fått dårlig karakter pga det... Sosialt sett er jeg ikke særlig fornøyd med ldh. Lite studentforeninger og slikt, så det er vanskelig å bli kjent med folk. Dessuten ganske dårlig faddeuke med skole hver dag. Også har jeg inntrykket av at mange har egne venner fra før i oslo, så det er vanskelig å bli venner på fritiden :( gjelder å være frempå fra starten av med andre ord!

 

 

Takk for at du forteller litt om studiet! Ja, det er kanskje vanskelig å finne den perfekte skolen der alt er optimalt. Takk for tips! Har begynt å lese litt for å få oversikt over hva som venter meg og det ser i hvert fall spennende ut :)

 

Så dumt! Jeg er ikke noe glad i fest, så at fadderuken ikke er helt vill gjør meg ingenting. Derimot er det kanskje litt dumt med mye skole samtidig. Huff, jeg kjenner bare to stykker i Oslo fra før, men ikke flere enn det. Heldigvis er det to gode venner. Måtte du jobbe hardt for å få venner?

 

 

 

Lykke til med siste året!

 

Er det noen av dere som har vært innom eller bodd i studenthyblene og kan fortelle hvordan de ser ut? :)

 

"Synes det er en veldig bra skole faglig sett. Men er jo mye diskusjon rundt det at sykepleie har blitt gjort alt for akademisk nå med tanke på at det er et praktisk yrke! Mange fine ord og teorier på ting som egentlig sier seg selv.. VELDIG mye fokus på etikk og kommunikasjon som sier seg selv"

 

Interessant at du sier at dette er noe som ble diskutert på studiet! Var slik også da jeg gikk på studiet. Derimot er jeg uenig. Jeg tror ikke teoriene er selvforklarende, og setter fokus å ting om er en selvfølge. La oss ta martinsen "øyne" som i prinsippet kan tolkes som hvordan vi som sykepleiere bruker vårt kliniske blikk, hvilke detaljer vi fokuserer å i vår utøvelse, og hvilke fallgruver vi kan møte. I tillegg når det snakkes om nestkjærlighet, ansvaret og omsorgen for den svake, og vårt ansvar som sykepleier gjennom den makten vi innehar, mener jeg det er en viktig del i formingen av sykepleiere.

 

Det er ikke sikkert at alle som begynner på sykepleien innehar de kvalitetene som en ønsker i en sykepleier, men gjennom slike teorier kan det til en viss grad læres bort! I tillegg gir de oss en definisjon av hvilke ansvarsområder vi har. F.eks. Henderson lærer oss om hvilke behov en pasient har, og at disse er sykepleierens domene. Nightingale introduserte sykepleiedokumentasjonen, hygieniske prinsipper. Orem om hvordan vi kan bidra til selvhjelp hos pasienter som har opplevd traumer, at vi ikke gjør alt for paienten fordi det er "lettere", men for at pasienten må lære seg å mestre sin nye hverdag. Travelbee om de viktige relasjonene vi har som ansvar å skape for å kunne gi god pleie. Benner om hvordan vi kan utvikle oss til å bli eksperter gjennom utøvelse av vårt fag via dreyfus & dreyfus.

 

Jeg ser tankegangen bak de argumentene, men det var ikke før på slutten av 3. året at jeg innså hvilken nytte teoriene egentlig har hatt i formingen av meg som sykepleier. Prosedyrer er viktige, men det er noe en enten får i praksis, eller får mer enn nok av når en er ferdig. Da får en i tillegg opplæring, hvor en kan si at "det trenger jeg å øve mer på", hvilket er helt innenfor!

 

Ja, sykepleie er et praktisk yrke, men uten en tung faglig og teoretisk bakgrunn, hva skal vi basere vår utøvelse, vurderinger og pleie på i dagens samfunn med multisyke pasienter?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy