Guest Helga Posted November 14, 2016 Report Share Posted November 14, 2016 Sliter litt på hva som skiller mellom helsefremmende arbeid og sykdomsfremmende arbeid da de overlapper hverandre syns jeg. Blir det riktig å si at helsefremmende arbeid vil si å evt endre miljøforhold, levevilkår og evt sette inn tiltak hvorav sykdomsfremmende arbeid er f.eks balansert kosthold, mosjon? Men det går jo egentlig på det samme begge to :/ Hjelp? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elki Posted November 14, 2016 Report Share Posted November 14, 2016 Sykdomsfremmende...? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Maiken Posted November 18, 2016 Report Share Posted November 18, 2016 Det er vel to vidt forskjellige ting? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest SykepleierNord Posted November 19, 2016 Report Share Posted November 19, 2016 Helsefremmende = Forebygge sykdom, gi god helse. F.eks. blodtrykkskontroll av eldre, diabeteskontroll, smittevern som god håndhygiene o.l. Sykdomsfremmende = Faktorer om fører til sykdom, som f.eks. dårlig hygiene, manglende smittevernstiltak, hoste/håndhygiene etc. Alt du nevner er helsefremmende, og ikke sykdomsfremmende. Sykdomsfremmende kan igjen være f.eks. dårlig inneklima, eller stressende hverdag. Helefremmende er et godt inneklima, og god stresshåndtering i hverdagen. Hvor studerer du? Dette hørtes virkelig merkelig ut! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pally Posted November 19, 2016 Report Share Posted November 19, 2016 Jeg regner med at trådstarter mener forskjellen på helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid. Jeg er litt usikker akkurat på forskjellen selv, men slik jeg tolker det vil helsefremmende arbeid typisk være for eksempel kampanjer rettet mot friske mennesker for å bedre deres helse f.eks. kostholdsveiledning, aktivitetsveiledning, informasjon til ungdommer o.l. Sykdomsforebyggende arbeid blir kanskje mer rettet mot vaksinasjonsprogram, screeningprogram f.eks. av bryst- og ovarialcancer etc. Jeg er ikke sikker altså, det er bare slik jeg tolker ordlyden i de to begrepene, men i praksis er nok dette begreper som glir i hverandre, og som sykepleier jobber man både helsefremmende og sykdomsforebyggende. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elki Posted November 20, 2016 Report Share Posted November 20, 2016 Enig med Pally. Husker ikke eksakte definisjoner. Men jeg tolker det som at helsefremmende arbeid er å styrke individet, f eks motivering, veiledning, undervisning. Mens sykdomsforebyggende går mer på omgivelser/samfunn f eks: smittevern, vaksiner. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.