Jump to content
Sykepleiediskusjon

Eksamen i sykdomslære, hjelp!


mellem

Recommended Posts

Jeg har eksamen i sykdomlære om ca. 3 uker. Jeg sitter jo fint i det siden jeg ikke har tatt meg så god tid til å lese skikkelig pga praksis osv. Jeg sitter nå litt som et spørsmålstegn, og lurer på hvordan i all verden jeg skal komme meg igjennom alt. 400 sider i farmakologi, 600 sider i boken om sykdomslære og 600 sider i hver av klinisk sykepleiebøkene.. Yeah right..

 

I de tidligere eksamene vi har hatt har vi fått så god hjelp og tips av lærerne og vi har fått en god oversikt på mye av hva slags spørsmål vi kommer til å få, hvordan spørsmålene og eksamenen er bygd opp osv. Men denne gangen har vi fått så lite tips, ikke en gang gamle eksamensoppgaver og se etter! Jeg aner egentlig ikke hva jeg skal gjøre..

 

Er det noen som har noen tips til hva jeg bør ta meg ekstra god tid på å lese på, og hvilke ting jeg bør skyve til side og ikke bruke så mye tid på?

 

Er også veldig usikker på hva slags spørsmål vi kommer til å få om medisiner..

 

Føler meg bare helt forvirra nå, og ser egentlig ikke noe lys i tunellen her...

Link to comment
Share on other sites

Eksamen i sykdomslære er absolutt overkommelig. Senk skuldrene litt :) Tenk på hva du har hatt av forelesninger og start derfra. Du finner sikkert gamle eksamensoppgaver. Spør om hjelp på skolens bibliotek.

Takk for svar!! Men har du noen aning om hvor dypt jeg må gå inn på medikamenter?

Link to comment
Share on other sites

Usikker men kan ikke huske at vi gikk veldig grundig inn i det, sikkert fordi det blir veldig uoverkommelig. Ville i hvertfall lest på ulike type tbl (tbl, sublingval, depot, osv). ulike typer administrering (plaster, inj, innhalasjoner osv). Og kanskje de mest vanlige medikamentgruppene (sm. Stillende, BT medisiner, hjertemedisiner, blodfortynnende osv) kanskje litt om virking og vanlige bivirkninger på disse. Prøv å se sammenhenger mellom sykdommer og virkning av medisiner.

 

Det er ikke noe poeng å begynne å pugge spesifikke medikamenter.

 

Kanskje noen andre kan rette meg og svare deg bedre. Det begynner å bli 3-4 år siden jeg satt på skolebenken.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 months later...
  • 2 months later...
  • 10 months later...

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy