Jump to content
Sykepleiediskusjon

Endelig fått resultat av siste eksamener


Guest Jumbis

Recommended Posts

Guest Jumbis

Endelig har jeg fått de siste karakterene fra skriftlig eksamen. Så nå vet jeg akkurat hva slags konkurransepoeng jeg skal "kjempe" med til høsten! 
Jeg har 48 i snitt med alderspoeng. Får håpe at poengene ikke stiger alt for mye denne høsten! :S

Link to comment
Share on other sites

Guest Junbis

Hvilket snitt har dere andre som har søkt sykepleien i år, og hvor mye tror dere poenggrensen vil øke i år mtp rekordhøy søkningsmasse på sykepleien?

Link to comment
Share on other sites

Guest Synne

Jeg har 51 poeng totalt. Vanskelig å si hvor mye den kommer til å øke. Men søkertallene har jo vokst hvert år uten at poenggrenser har flyttet noe særlig på seg. Hvertfall ikke i Fredrikstad. Hvor har du søkt? 

Link to comment
Share on other sites

Guest Jumbis
13 hours ago, Guest Synne said:

Jeg har 51 poeng totalt. Vanskelig å si hvor mye den kommer til å øke. Men søkertallene har jo vokst hvert år uten at poenggrenser har flyttet noe særlig på seg. Hvertfall ikke i Fredrikstad. Hvor har du søkt? 

Jeg har søkt i Stavanger. I fjor var det 47,5 på ordinært opptak og 46,2 i suppleringsopptaket ordinært. I 2015 var det 44,0 på ordinært, og 44,0 på supplering. Og 2014 var det 40,8 både 1.opptak og 2.opptak. Så den har jo økt i gjennomsnitt 3,5 ish. Og med mine 48 poeng, så håper jeg ikke at det går enda 3 poeng opp. I fjor var det 886 søkere som hadde sykepleien som førstevalg. I år er det 970 som har søkt. Jeg vet at minst 1 av de strøk på matteeksamen og er ikke med i tellinga ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant ut at jeg hadde bruker her, så skriver på nytt.

Jeg har søkt UiS.
I 2016 var poenggrensen på ordinært opptak 47,5 poeng, og 46,2 i suppleringsopptaket. Det var 866 som søkte sykepleien på 245 plasser. De tok inn 110 mer enn det var plasser.
I 2015 var poenggrensen på ordinært opptak 44,0, og det samme i suppleringsopptaket. Det var 644 søkere på 240 plasser. Litt usikker på hvor mange de tok inn over antall plasser.

Nå i 2017 er det 940 som har søkt sykepleien som førstevalg, på 275 plasser. Jeg vet om minst ei som gikk i klassen min som strøk i matte, så hun er ikke lengre med i det antallet, pluss sikkert noen til. 

I 2014 var poenggrensen til ordinært opptak 40,8 og det samme i suppleringsopptaket. Får ikke opp tall med antall søkere og ledige studieplasser.

Så med mine 48 poeng, så føler jeg meg ikke alt for trygg, dessverre. Hadde jeg bare hatt generell studiekompetansen i fjor! 

Link to comment
Share on other sites

Guest Milla

Jeg er søker i år, på høyskolen i Drammen, og der var snittet 46,8 på hovedopptaket i fjor i ordinær kvote. Når jeg snakket med rådgiveren på sonans der jeg tok studiekompetanse som hjalp meg til å regne ut mine poeng til 51 så regnet hun med at jeg hadde en god sjanse til å komme inn med det, men det har økt med 3 poeng ca de siste årene her i Drammen, så jeg regner nok med at det stiger noe sånt nå også

Link to comment
Share on other sites

On 21.6.2017 at 8:56 AM, Guest Milla said:

Jeg er søker i år, på høyskolen i Drammen, og der var snittet 46,8 på hovedopptaket i fjor i ordinær kvote. Når jeg snakket med rådgiveren på sonans der jeg tok studiekompetanse som hjalp meg til å regne ut mine poeng til 51 så regnet hun med at jeg hadde en god sjanse til å komme inn med det, men det har økt med 3 poeng ca de siste årene her i Drammen, så jeg regner nok med at det stiger noe sånt nå også

Det er det samme som det har gjort her jeg søker også. Altså at det har steget med ca 3,5 poeng. Og hvis det gjør det, har jeg ikke sjans i havet. i Ditt tilfelle har du jo fortsatt sjans da du har 51 konkurransepoeng. Så du er nok trygg. Hvis det øker med 3,5 poeng her, så er poenggrensen på 51, og jeg har 3 poeng for lite. Skikkelig surt. Da jeg startet med studiekompetanse i januar 2015 var poenggrensen for sykepleie 2014 40,4 poeng. Det er så typisk min flaks at jeg har ikke ord. Jeg gir dog ikke opp før resultatene kommer, så jeg orker ikke å begynne å lese på noe historie før jeg får det svart på hvitt at jeg ikke kommer inn, og blir nødt til å forberede fag. Historie er det eneste faget jeg kan klare å forberede fra karakter 3. Jeg vet at jeg kunne bedre, men jeg ble satt ut at en lite human eksaminator. Ellers har jeg 4, 5 og 6 i muntlig. Norsk skriftlig bokmål og nynorsk tror jeg ikke at jeg har sjans til å klare å få bedre enn det jeg allerede har på 3. Matte 1P har jeg fått 3 i, men var 1 poeng unna karakter 4. Den var sur. 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy