Jump to content
Sykepleiediskusjon

Komplikasjon ved innleggelse av pvk


Nuttery

Recommended Posts

Jeg skulle sette pvk på min kjæreste. Jeg stakk, fikk blodsvar, dyttet kateteret inn og dro mandrengen ut. Da det var ca litt under 1cm igjen av kateteret ble det umiddelbart svært hovent, som en kul, der kateteret lå, og han fikk kjempevondt. Trakk umiddelbart ut kateteret. Det blødde et par dråper (uten kompresjon) før det stoppet. Kulen vedvarte, og det tok ikke lenge før han mistet følelse i et par fingre som var forsynt med blod fra den åren jeg hadde stukket i, samt fingrene mistet raskt temperatur samt han hadde sterke smerter i hånden. 

Hva slags komplikasjon er dette?.. aldri vært borti dette før. Kan åren ha gått «tett» så fort? Har jeg truffet en nerve? Kateteret var jo det eneste som var inne i åren, nåla var så vidt innenfor huden.

Link to comment
Share on other sites

Stakkars deg, dette var da veldig uheldig, men det ser ut som om du har gjort alt riktig.

Man kan få nerveskade, men det er veldig sjeldent. Har aldri opplevd det. Søkte litt nå og finner at man kan ved en feil treffe en arterie, sjeldent det også, men kan de være det som har skjedd.

 
UpToDate skriver dette om komplikasjoner, jeg har markert det jeg tenker kan være aktuelt her. Er det et kompartmentsyndrom du observerer? : 

 

Quote

 

COMPLICATIONS — When performed properly, peripheral IV placement is a safe procedure with little serious risk. Nevertheless, a number of potential complications have been described. Among the more common complications are phlebitis, extravasation of IV fluids, bruising, and hematoma formation [16]. Thrombophlebitis occurs in up to 15 percent of those with peripheral venous catheters [58]. This risk can be reduced by avoiding lower extremity IV placement, minimizing catheter movement, placing the smallest suitable catheter size, and removing the catheter as soon as possible [59-61]. Catheters placed in emergency circumstances are more prone to complications.

Peripheral venous catheters are thought to be rare causes of blood stream infections. The risk of infection from peripheral IV catheters and the practice of using a fixed schedule (eg, three days) to replace catheters are discussed separately. (See "Prevention of intravascular catheter-related infections", section on 'Duration'.)

Less commonly reported complications include septic discitis [62], venous air embolism, pneumocephalus [63], DVT [64], skin necrosis [65], bacteremia [66], compartment syndrome, nerve injury, arterial injury [67], tendon injury, and venous aneurysm formation [16,68].

 

https://www.uptodate.com/contents/13824

Link to comment
Share on other sites

Jeg forsøkte å Google litt på compartment-syndrome, men ble ikke helt klok. Det har heldigvis gått over for ham nå, og hevelsen er på vei ned.

Ble bare så overrasket over at det skjedde så fort, har aldri vært borti dette før. Hadde jeg truffet en arterie hadde det vel blødd mer pga trykket vil jeg tro? Pluss, arterier ligger vel dypere? Dette var en åre som lå helt oppå huden, godt synlig selv når armen ikke var staset. 

Er student, så er jo ikke proff i pvk enda :) det gikk heldigvis greit, ble bare veldig sjokkert der og da. Har stukket feil på andre og blitt stukket feil på meg selv, og det har ikke vært noe i nærheten av den smerten eller den hevelsen han fikk. 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Nuttery said:

Jeg forsøkte å Google litt på compartment-syndrome, men ble ikke helt klok. Det har heldigvis gått over for ham nå, og hevelsen er på vei ned.

Ble bare så overrasket over at det skjedde så fort, har aldri vært borti dette før. Hadde jeg truffet en arterie hadde det vel blødd mer pga trykket vil jeg tro? Pluss, arterier ligger vel dypere? Dette var en åre som lå helt oppå huden, godt synlig selv når armen ikke var staset. 

Er student, så er jo ikke proff i pvk enda :) det gikk heldigvis greit, ble bare veldig sjokkert der og da. Har stukket feil på andre og blitt stukket feil på meg selv, og det har ikke vært noe i nærheten av den smerten eller den hevelsen han fikk. 

Ja det skal mye til å treffe en arterie, men det står litt om det her: 

 

Quote

 

Medline ® Abstract for Reference 67 of 'Peripheral venous access in adults'

67
TI
Unintentional arterial puncture during cephalic vein cannulation: case report and anatomical study.
AU
Lirk P, Keller C, Colvin J, Colvin H, Rieder J, Maurer H, Moriggl B 
SO
Br J Anaesth. 2004;92(5):740. 
 
BACKGROUNDThe cephalic antebrachial vein is often used for venous access. However, superficial radial arteries of the forearm are known and unintentional arterial puncture can result from attempts to cannulate the lateral veins of the arm.
 
METHODSAccidental puncture of a superficial radial artery during peripheral venous cannulation prompted us to study the anatomy of 26 specimens and to assess the relationship between the radial artery and the cephalic vein in the forearm.
 
RESULTSIn two cases, we found accessory branches of the radial artery close to the cephalic forearm vein. Venous cannulation at the lateral wrist carries a small risk of arterial puncture if arterial anomalies are present.
 
CONCLUSIONSIf venous cannulation is attempted at the radial side of the wrist, palpation for pulsation should reduce the danger of arterial puncture.
AD
Department of Anesthesiology and Critical Care Medicine, Medical University of Innsbruck, Austria. plirk@mcw.edu 
PMID
15003983

https://www.uptodate.com/contents/peripheral-venous-access-in-adults/abstract/67

 

 

Link to comment
Share on other sites

I denne studien er det gode gamle "kandidatens trøst" man har opplevd å punktere en arterie ved. Denne venen er ikke akkurat førstevalg ettersom den også gjerne kalles pasientens mareritt. Videre vil jeg vel egentlig fraråde å ta med seg utstyr hjem for å teste ut på venner og bekjente. På skolen legger man vel PVK på hverandre under veiledning og der må skolen ta ansvar for å følge opp dersom det oppstår komplikasjoner? Hvem har erstatningsansvaret om Nuttery, ikke autorisert, med "lånt" utstyr, forårsaker permanent nerveskade hos en som ikke engang hadde behov for å bli utsatt for risikoen ved en PVK-innleggelse...? 

Det at det ble sånn stor hevelse når kateteret kom ut på andre siden av venen (det er nok det som har skjedd, vi kaller det en perforasjon uten at jeg synes det gir helt mening) gjør at jeg lurer på om du ikke løsnet stasebåndet når du fikk blodsvar..?  Når en ikke har gjort dette så mye så går det ofte ganske lang tid fra man staser opp til man faktisk stikker. Da er det viktig å få løsnet den stasen så fort man er inne i åren. Ellers vil det lekke en del.  Jeg skulle veilede en student, og det du beskriver skjedde. Det kom en skikkelig ballong og studenten nappet ut alt uten å løsne stase, uten å legge på kompress. Nesten som på refleks. Da sto det en liten fontene med blodsprut ut av åren, så det er viktig å huske på.

Til sist - en vene forsyner ingen fingre med blod, men jeg blir jo nyskjerrig på hvor du egentlig stakk ;)

Link to comment
Share on other sites

On 25.11.2017 at 4:09 PM, Nuttery said:

Jeg forsøkte å Google litt på compartment-syndrome, men ble ikke helt klok. Det har heldigvis gått over for ham nå, og hevelsen er på vei ned.

Ble bare så overrasket over at det skjedde så fort, har aldri vært borti dette før. Hadde jeg truffet en arterie hadde det vel blødd mer pga trykket vil jeg tro? Pluss, arterier ligger vel dypere? Dette var en åre som lå helt oppå huden, godt synlig selv når armen ikke var staset. 

Er student, så er jo ikke proff i pvk enda :) det gikk heldigvis greit, ble bare veldig sjokkert der og da. Har stukket feil på andre og blitt stukket feil på meg selv, og det har ikke vært noe i nærheten av den smerten eller den hevelsen han fikk. 

Her står det endel om acute compartment-syndrome https://www.uptodate.com/contents/acute-compartment-syndrome-of-the-extremities?source=search_result&search=Peripheral venous access compartment syndrome&selectedTitle=17~150

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, mariustidemann said:

I denne studien er det gode gamle "kandidatens trøst" man har opplevd å punktere en arterie ved. Denne venen er ikke akkurat førstevalg ettersom den også gjerne kalles pasientens mareritt. Videre vil jeg vel egentlig fraråde å ta med seg utstyr hjem for å teste ut på venner og bekjente. På skolen legger man vel PVK på hverandre under veiledning og der må skolen ta ansvar for å følge opp dersom det oppstår komplikasjoner? Hvem har erstatningsansvaret om Nuttery, ikke autorisert, med "lånt" utstyr, forårsaker permanent nerveskade hos en som ikke engang hadde behov for å bli utsatt for risikoen ved en PVK-innleggelse...? 

 

Til Nutterys trøst så må jeg inrømme at jeg gjorde det samme da jeg var student. La inn pvk og butterfly på en venninne hjemme i stuen. Fikk med meg utstyr fra praksis fordi vi fikk vite at det var viktig å mengdetrene. Men ser at du har ett poeng her Mariustidemann.

Link to comment
Share on other sites

On 26.11.2017 at 9:00 AM, mariustidemann said:

I denne studien er det gode gamle "kandidatens trøst" man har opplevd å punktere en arterie ved. Denne venen er ikke akkurat førstevalg ettersom den også gjerne kalles pasientens mareritt. Videre vil jeg vel egentlig fraråde å ta med seg utstyr hjem for å teste ut på venner og bekjente. På skolen legger man vel PVK på hverandre under veiledning og der må skolen ta ansvar for å følge opp dersom det oppstår komplikasjoner? Hvem har erstatningsansvaret om Nuttery, ikke autorisert, med "lånt" utstyr, forårsaker permanent nerveskade hos en som ikke engang hadde behov for å bli utsatt for risikoen ved en PVK-innleggelse...? 

Det at det ble sånn stor hevelse når kateteret kom ut på andre siden av venen (det er nok det som har skjedd, vi kaller det en perforasjon uten at jeg synes det gir helt mening) gjør at jeg lurer på om du ikke løsnet stasebåndet når du fikk blodsvar..?  Når en ikke har gjort dette så mye så går det ofte ganske lang tid fra man staser opp til man faktisk stikker. Da er det viktig å få løsnet den stasen så fort man er inne i åren. Ellers vil det lekke en del.  Jeg skulle veilede en student, og det du beskriver skjedde. Det kom en skikkelig ballong og studenten nappet ut alt uten å løsne stase, uten å legge på kompress. Nesten som på refleks. Da sto det en liten fontene med blodsprut ut av åren, så det er viktig å huske på.

Til sist - en vene forsyner ingen fingre med blod, men jeg blir jo nyskjerrig på hvor du egentlig stakk ;)

Vi har fått utdelt utstyr av skolen med beskjed om å øve selv på eget ansvar. Vi studenter har også fått beskjed i praksis om å øve på hverandre, da uten oppsyn, når vi har dødtid på avdelingen.  Jeg har lagt en "hel del" PVKer tidligere (ikke så mange som dere ferdigutdannede sykepleiere altså), uten å oppleve noe i nærheten en gang. Erstatningsansvaret hadde nok falt på meg, hvis jeg hadde forårsaket permanent nerveskade ved innleggelse av PVK, på min egen fritid, på min egen kjæreste som har meldt seg frivillig til å være "prøvekanin".

Det jeg lurer på er: kan kateteret bare stikke igjennom en vene på null-komma-niks, uten nålen? Brukte svært liten kraft, og halvparten hadde gått inn uten problem.

Vi har ikke lært å løsne staseslangen med en gang vi får blodsvar. PVKen skal legges helt inn, før man fjerner stasen, for så å fiksere. Stasen hadde ikke vært på særlig lenge.

Når han fikk denne kulen og opplevde smerte tok jeg umiddelbart opp stasen og dro ut pvken. Forventet en skikkelig blodstrøm, men kom to dråper mørkt blod før det bare.. sluttet. Ingenting mer.

Jeg er også nysgjerrig på dette. Heldigvis kom han fra det uten varige men :)

 

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, Nuttery said:

Vi har fått utdelt utstyr av skolen med beskjed om å øve selv på eget ansvar. Vi studenter har også fått beskjed i praksis om å øve på hverandre, da uten oppsyn, når vi har dødtid på avdelingen.  Jeg har lagt en "hel del" PVKer tidligere (ikke så mange som dere ferdigutdannede sykepleiere altså), uten å oppleve noe i nærheten en gang. Erstatningsansvaret hadde nok falt på meg, hvis jeg hadde forårsaket permanent nerveskade ved innleggelse av PVK, på min egen fritid, på min egen kjæreste som har meldt seg frivillig til å være "prøvekanin".

 

Ja da er det tydeligvis noe som fortsatt  praktiseres på enkelte skoler. Som jeg skrev over her øvde jeg også på en venninne hjemme. Kom på nå at jeg også tok blodprøve på en medstudent hjemme. Skolene regner kanskje med at når man har gjennomgått dette kurset er man klar til å legge inn veneflon? Så vidt jeg vet er det ikke noe krav at man må ha gjort det et visst antall ganger før man er ferdig utdannet. Da blir det kanskje ingen forskjell om du er student eller sykepleier. Noen som vet noe mer om dette, eller hvordan dere gjorde det der dere studerte? Uansett en fordel for pasientene at man har øvd mye på dette :)

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy