Jump to content
Sykepleiediskusjon

Praksis tips


missleo

Recommended Posts

Hei. :)

Har nylig begynt på praksis i medisin avdeling, sykepleierstudent. Lurer på 2 spørsmål, Sykepleiens pedagogiske funksjoner og ansvar Og Hva er viktig å følge med / ved nyre og lunge syke pasienter. som generelt vet jeg hva bør gjøres, men likvel stitter stor pris på om dere kommer med litt forslag og tips. hadde vært supert! :) 

Takk på forhånd. 

Missleo- 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med nyre og lungepasienter. Håper noen andre her kan svare angående det.

Når det gjelder pedagogiske funksjon så vil det si informasjon, veiledning og undervisning til pasienten, samt studenter og nyansatte.

Alle pasienter har behov for informasjon om sin sykdom, hvordan de skal forholde seg nå og i fremtiden. Enkelte steder har man også undervisning til pasientene. Gjerne i form av mestringskurs.

Vår pedagogiske funksjon er ganske viktig. Etter min mening kan ikke pasienten få for mye informasjon. De er viktig de forstår sin egen sykdom og hvordan man skal forholde seg. Jo mer de vet jo tryggere blir de på at de gjør det som er riktig, og at den behandlingen de får er forsvarlig. 

Har møtt mange pasienter som har fått alt for lite informasjon. Nå kan det være at de ikke har fått med seg det som er sagt, det er derfor lurt å gjenta og spørre pasienten om de har fått informasjon. Jeg er også for at pasienten får med seg informasjon skriftlig. 

Skrev nå kanskje mer enn det du lurte på, men jeg synes dette er et så viktig. 

Link to comment
Share on other sites

Du har sikkert lest om sykepleie til lunge og nyrepasienter i sykepleiebøkene dine. Anbefaler også ta en titt i sykdomslære og anatomi og fysiologi bøkene.

Når du har en pasient leser du deg opp på nettopp den sykdommen pasienten din har når du kommer hjem. Mye lettere å lære  når man har en knagg å henge det på. På den avdelingen du er vil de helt sikkert lære deg hvilke observasjoner og hvilke tiltak som er nødvendige i forhold til de ulike diagnosene.

Ble ikke så mye konkret jeg kom med, men det er mine tips:)

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Cathrine said:

Du har sikkert lest om sykepleie til lunge og nyrepasienter i sykepleiebøkene dine. Anbefaler også ta en titt i sykdomslære og anatomi og fysiologi bøkene.

Når du har en pasient leser du deg opp på nettopp den sykdommen pasienten din har når du kommer hjem. Mye lettere å lære  når man har en knagg å henge det på. På den avdelingen du er vil de helt sikkert lære deg hvilke observasjoner og hvilke tiltak som er nødvendige i forhold til de ulike diagnosene.

Ble ikke så mye konkret jeg kom med, men det er mine tips:)

 

Så snill du er kjære deg! Takk skal du ha, Du har hjulpet mye!. Sitter stor pris på!. :)

Mvh

Missleo-

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy