Milla142 Posted April 8, 2018 Report Share Posted April 8, 2018 Hei! Sitter og jobber med medikamentregning, og er usikker på om jeg har vist rett utregning på denne oppgaven: En pasient skal ha Vancomycin peroralt, 125 mg 4 ganger i døgnet. Et hetteglass vancomycin infusjonssubstans inneholder 500 mg. Innholdet i hetteglasset skal fortynnes med 10 ml sterilt vann. Hva blir volumet av én dose? utregningen slik jeg har gjort er: 125 mg/dose •4 doser/døgn=500mg/døgn 10 ml/døgn:4doser/døgn=2,5ml ( dette er endelig svar, klarer ikke to streker under på ipad, og det er også riktig svar i følge fasiten, men den viser ikke utregning) så jeg lurer på om dette er riktig satt opp? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted April 8, 2018 Report Share Posted April 8, 2018 Jeg ville regnet det ut på denne måten. Mulig det er andre måter å sette det opp, men ikke som jeg vet om. Håper noen kan gi deg et sikkert svar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Milla142 Posted April 9, 2018 Author Report Share Posted April 9, 2018 13 hours ago, Cathrine said: Jeg ville regnet det ut på denne måten. Mulig det er andre måter å sette det opp, men ikke som jeg vet om. Håper noen kan gi deg et sikkert svar. Det er godt, da er jeg ikke helt på tur. Takk for svar :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Stinepetrine Posted April 16, 2018 Report Share Posted April 16, 2018 Jeg ville nok regnet det ut på en annen måte: Dose = 500 mg/døgn Mengde = 10 ml/døgn D/M=S 500 mg/døgn : 10 ml/døgn = 50mg/ml D/S=M 125 mg/dose : 50 mg/ml = 2,5 ml/dose Link to comment Share on other sites More sharing options...
Milla142 Posted April 16, 2018 Author Report Share Posted April 16, 2018 41 minutes ago, Guest Stinepetrine said: Jeg ville nok regnet det ut på en annen måte: Dose = 500 mg/døgn Mengde = 10 ml/døgn D/M=S 500 mg/døgn : 10 ml/døgn = 50mg/ml D/S=M 125 mg/dose : 50 mg/ml = 2,5 ml/dose Takk for svar :-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.