Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykepleier som sender snap av pasienter...


Guest Sykeplei1

Recommended Posts

Guest Sykeplei1

Hei!

Jeg er i en litt etisk/juridisk kinkig situasjon.. jeg har en kollega som lager videoer hjemme hos pasientene og sender til andre kolleger på "gøy" (mulig sykepleieren sender til andre utenom arbeidssted, uten at jeg kan vite dette). Til nå har vedkommende kun sendt bilder/videoer med pasienter hvor ansiktet ikke vises, noe jeg finner alvorlig i utgangspunktet, men nå har hun også begynt å sende med fullt navn + bilder med ansikt. Jeg synes dette er kjempevanskelig! Har tatt dette opp med vedkommende ang. personvern og taushetsplikt, men fikk bare et flåsete svar om at; "men jeg sender jo kun til kolleger". 

Videre hører det med i historien at sjefen vår,  er tilfeldigvis en forelder av denne sykepleieren. Sykepleieren slipper allerede unna med.. utfordrende atferd - om jeg kan kalle det det. Ser derfor ikke for meg at vedkommende får et lite spark bak. Jeg skjønner derfor ikke helt hvem jeg skal ta dette opp med??  Råd?

Link to comment
Share on other sites

Litt vanskelig om sjefen er foreldrer til denne sykepleien. Har du fått snapselv av vedkommende eller kjenner dem vedkommende sender til? Går det at ta en screenshot for å ha som bevis? Æ ville tatt det opp med sjefen først å om denne ikke reagerer hade jeg gått videre till NSF eller Rådet for sykepleieretikk. 

Den spl bryter mot taushetsplikt å personvern uansett om hun kun sender til kolleger. Er aldrig ok at sende snap når man viser ansiktet uansett om det er til kolleger eller andre. Er veldig uetisk agerende. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy