Jump to content
Sykepleiediskusjon

Dokumentasjon i hjemmetjenesten


Recommended Posts

Hvordan dokumenterer dere som jobber i hjemmesykepleien? 

Det virker som om det er delte meninger om dette. Noen skriver detaljer om alt, deriblant antall brødskiver og pålegg (hos brukere uten ernæringsproblemer), mens andre skriver gjennomgående "oppdrag utført". Dersom oppdraget er å levere multidose og lage frokost, er det noen grunn til å skrive nøyaktig hva man har gjort om alt har gått etter planen? Jeg har blitt fortalt at en tom journal betyr at oppdraget er utført og uten anmerkninger - men mistenker at det ofte skrives "oppdrag utført" fordi det føles for slapt å lagre en tom journal. Hva syns dere? 

Link to comment
Share on other sites

Nå er det noen år siden jeg var i hjemmesykepleien, men jeg pleide bare å signere blankt så lenge jeg hadde gjort det som sto i pleieplanen, og det ikke var noe ekstraordinært ved besøket. Men jeg husker også at det ble gjort litt ulikt da jeg jobbet der. Jeg synes jeg ser mye av den samme problematikken  på sykehuset også, med at det skrives f.eks.: "Gitt antibiotika etter forordning" og lignende i journal, selv om dette står i kurven. Som du sier tror jeg det er mange som synes det er rart å ikke skrive et notat for vakten sin selv om det ikke har skjedd noe som ikke allerede står dokumentert andre steder. 

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
Guest Helsepersonell

Det er faktisk meget høye krav til dokumentasjon i Hjemmetjenesten. Da oppdragsteksten kan endre seg fra dag til dag er det meget viktig å dokumentere hva men har gjort og hva man har observert under besøket. Dokumentasjon skal kunne stå som en helhetlig journal og skal kunne forstås av personell som er ukjent med brukeren. Om det skjer noe eller observeres noe så skal det dokumenteres tiltak som er igangsatt / skal settes i gang og skrives huskebeskjed om evaluering av tiltaket etter en tid. 

Det skal dokumenteres tverrfaglig samarbeid, samt hva bruker bidro selv med f.eks. i stellsituasjon. Det er for å kunne vurdere brukers helsetilstand / kognitiv tilstand. Ift om bruker klarer å ta og følge instrukser. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy