Jump to content
Sykepleiediskusjon

Ortopedisk sengepost - spørsmål


Guest JordenOp

Recommended Posts

Guest JordenOp

Hei!

Nyutdannet og sliten og jeg har MANGE spørsmål. Jeg spør kollegaer mye, men det er noen ting jeg har opplevd den siste tiden som jeg ikke har fått tid til å spørre om. Derfor spør jeg her :) 

1. Kan et sting åpne seg/sprekke hvis pasienten ikke er forsiktig? 

2. Hvis pasienten har fine verdier (NEWS 0), men er surklete. Ville du ta kontakt med legen med en gang eller ta det opp på visitt?

3. Er det sykepleiere som skal søke om hjelpemidler for pasienten? (sykehus) Må legen konfereres først...?

4. Hvis en post-op pasient plutselig begynner å surkle, metningen synker - når du har iverksatt nødvendige tiltak for å hindre ytterligere skade, tar du kontakt med legen eller tar du kontakt med P.O og sender dem tilbake ditt? 

5. Merker at de på avd jeg jobber på har en litt avslappet forhold til kroppsvask før en op. Der man skal bruke wipes (glemt hva de heter) har jeg fått beskjed om at det er greit å bare vaske vanlig. Er dette vanlig? Prosedyrer er til fordi det er basert på forskningsbasert kunnskap sååå...syntes det er litt sløvt.

Hilsen en redd og nyutdannet sykepleier 😅

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

1. Ja.

2. Forsøk å finn ut årsaken til surklingen - og vurder utifra det. 

3. Hos oss er det sykepleier som gjør det. Lege konfereres ikke.

4. Tar kontakt med post-lege! Det meste kan behandles på sengepost. Lege skal vurdere hvor vidt pasienten skal overflyttes (hos oss er post-operativ og intensiv samme avdeling).

5. Jeg er usikker. Hos oss dusjer pasienten bare vanlig før operasjon, eller vi utfører grundig klutvask hvis dusj ikke er mulig. Årsaken til dette er at det visst er bevist at pasienten tåler sin egen bakterieflora, og vask med Hibiscrub er hardt for hudfloraen og i prinsippet unødvendig (liten klinisk effekt av vask med hibiscrub). Jeg har tatt litt ekstravakter på andre avdelinger, og der skrubber de med hibiscrub for harde livet. Bruk av våtservietter før operasjonen hørtes litt sløvt ut hvis pasienten er i stand til å dusje selv. 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

1. Kan et sting åpne seg/sprekke hvis pasienten ikke er forsiktig? 

   - Hva tenker du selv? Hvis hud strekkes til bristepunktet, hva skjer da med stingene som ikke er elastiske?

2. Hvis pasienten har fine verdier (NEWS 0), men er surklete. Ville du ta kontakt med legen med en gang eller ta det opp på visitt?
  
- NEWS er et hjelpemiddel, og en skal alltid ta med kliniske observasjoner, det er derfor du er der! Er pasienten anstrengt i respirasjonen? Er dette vanlig for pasienten? Har pasienten lungesykdom? Bruker pasienten vanndrivende? Har pasienten tatt sine vanndrivende? Hvis det virker harmløst, gjør ny observasjon etter en liten stund. Hvis uendret kan det nok vente til visitt. Hvis det påvirker pasienten på noen måte, eller forverres, ta kontakt med lege umiddelbart.

3. Er det sykepleiere som skal søke om hjelpemidler for pasienten? (sykehus) Må legen konfereres først...?

   - Søke hjelpemidler er legens oppgave. I noen tilfeller delegeres dette til sykepleier, men du skal da ha opplæring i dette.

4. Hvis en post-op pasient plutselig begynner å surkle, metningen synker - når du har iverksatt nødvendige tiltak for å hindre ytterligere skade, tar du kontakt med legen eller tar du kontakt med P.O og sender dem tilbake ditt? 

   - Når pasienten er kommet til din avdeling er det avdelingslegen som er ansvarlig for pasienten. Ikke oppvåkningen. Pasient på din avdeling, ditt og avdelingens ansvar.

5. Merker at de på avd jeg jobber på har en litt avslappet forhold til kroppsvask før en op. Der man skal bruke wipes (glemt hva de heter) har jeg fått beskjed om at det er greit å bare vaske vanlig. Er dette vanlig? Prosedyrer er til fordi det er basert på forskningsbasert kunnskap sååå...syntes det er litt sløvt.

   - Finn frem prosedyren. Selv om andre ikke gjør det ordentlig, trenger det ikke å bety at du ikke skal gjøre det ordentlig. Dessuten som ny er det veldig sjeldent en fanger opp alt erfarne sykepleiere gjør. Her er det litt det å ikke stikke nesa for langt frem. Du kan alltids spørre hvordan andre gjør det, men vær forsiktig hvordan du ordlegger deg. Ikke alltid prosedyrer er forskningsbasert, det kommer ann på hvem som har laget de.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy