Jump to content
Sykepleiediskusjon

Tredjeårspraksis: Sykepleier som fagutvikler og leder av eget fag


Recommended Posts

Som tredjeårsstudent med praksis på sykehjem i faglig ledelse står jeg nå litt fast med tanke på arbeidskravet som skal gjennomføres. Jeg har ikke helt har forstått hva som er forventet av en "ekte" sykepleier med tanke på ledelse når det ikke er snakk om et formelt lederskap. Vi skal beskrive en situasjon som er relevant for klinisk ledelse fra praksis. Det eneste jeg vet at dette ikke dreier seg om er ting som har med bemanning å gjøre, det har blitt understreket fra emneansvarlige og praksislærer. Prøvde å google for å finne eksempler på situasjoner som dette faktisk kan dreie seg om for å få litt inspirasjon og en pekepinn til å finne en relevant situasjon fra praksis, men har ikke funnet noe som faktisk gir håndfast eksempel på klinisk ledelse.

Det store spørsmålet er om noen vet hva dette egentlig dreier seg om, og kunne være så snill å fortelle om situasjon(er) eller eksempl(er) på sykepleiefaglig ledelse?

Hadde satt uhorvelig stor pris på dette! 

Link to comment
Share on other sites

Dette spørsmålet kom opp i Porsgrunn i 2016. Svaret var at

""En gruppeleder er en leder på lik linje med avdelingsleder. Spl leder dagens arbeid og er knutepunkt for øvrig ansatte. Avdelingsleder styrer overordnet, altså systemet. Man behøver ikke ha mye makt for å definere seg som leder. En situasjon kan være ledelse av samhandlingsgruppe ift palliasjon i hjemmet. (Sykehjemslege, deg selv, kreftkontakt, palliativt team osv osv). ""

Forskjellige skoler og veiledere tolker ledelsespraksis forskjellig, så jeg ville uansett tatt ei runde med veileder for å få godkjent ideen du kommer opp med. Veileder er til for å brukes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You are posting as a guest. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy