Jump to content
Sykepleiediskusjon

Frustrasjon!


sol

Recommended Posts

Jeg må bare slippe ut litt frustrasjon - jeg er så lei av hjelpepleiere og assistenter som klager over at sykepleier (jeg) er så mye ute av avdelingen. Når jeg er ute av avdelingen så gjør jeg alt papirarbeid som de aldri ser noe til, jeg ringer etter labsvar, jeg rekvirerer blodprøver, jeg ringer legekontor, jeg ringer hjemmesykepleiesoner osv. Jeg sitter ALDRI på rompa, og jeg er den som går hjem sist og sjelden tar matpause. Jeg går aldri fra avd før stellene er unnagjort og er alltid tilstede under måltidene. Jeg blir så såra og lei meg og sint for den kritikken, og jeg svarer for meg når jeg får høre det direkte - men det er alt det indirekte og baksnakkinga som gjør meg drittlei. Så lei at jeg kommer til å slutte om det ikke snart blir en endringsholdning. Må også sies at jeg er den eneste sykepleieren med full stilling på vår avdeling, og vår teamleder er ikke utdannet sykepleier så mange av de oppgavene blir jo mine... Noen flere som har opplevd lignende eller som har råd til meg?

Link to comment
Share on other sites

Ja kom ut med frustrasjonen!

Har opplevd det der ja, kjempefrustrerende.

Tror de fleste sykepleiere har erfart dette.

Problemet er vel at vi kan gjøre alt og da forventes det at vi skal delta i alt det praktiske arbeidet. Papirabeidet synes ikke like godt, og vi kan feilaktig bli tolket som at vi trekker oss unna det tyngste arbeidet.

Mitt råd er å definer arbeidsoppgavene dine. Si til kollegaene dine på et postmøte at du ikke kan delta i like mye direkte pleie som dem fordi du har andre arbeidsoppgaver. La noen oppgaver være kun hjelpepleierenes, da vil de til slutt ikke lenger forvente at du skal gjøre det og blir heller ikke sure for at du ikke gjør det.

Ta legen som et eksempel, ingen forventer at h*n skal ta en klokke. Derfor blir vi heller ikke sure for at legen går rett forbi den døren hvor pasienten ringer på.