Jump to content
Sykepleiediskusjon

Noen generelle spørsmål om sykepleie


Guest mann20

Recommended Posts

Guest mann20

Hei! Jeg er en mann på 20 år som vurderer å studere sykepleie til høsten. Jeg har en del spørsmål om sykepleie både som yrke og utdanning.

Tror jeg begynner med å fortelle noen sannheter om meg selv.

Jeg er typen som aldri har visst hva jeg skal gjøre med livet, og jeg sliter veldig med å finne det ut.

Interessene mine er egentlig innen musikk. Jeg spiller i band og jobber som DJ, men som alle vet er dette vanskelig å leve av.

Når jeg leser om yrker og utdanninger er det ikke mye som griper meg, ingenting som lyser opp som et klart valg. Jeg er en sosial og utadvent person og jeg ser ikke for meg å jobbe på et kontor eller i jobber hvor penger er det eneste som teller. Jeg er en rimelig avbalansert person og et B-menneske av rang. For avbalansert vil vel noen si, så jeg kan tolkes som litt lat. Jeg planlegger ikke mye og er ikke et veldig organisert menneske. Jeg tar ting som de kommer rett og slett(er vel en av grunnene til at jeg sitter her og ikke aner hva jeg skal gjøre). Det betyr ikke at jeg ikke engasjerer meg i ting, for med en gang jeg er skikkelig interessert i noe så blir jeg utrolig engasjert.

 

Etter et par år med diverse jobbing og årsstudier prøver jeg nå å ta tak i meg selv for å gjøre noe skikkelig.

Grunnen til at jeg tenker på sykepleie er vel at jeg ser på det som et av de viktigste yrkene vi har, og akkurat det tror jeg kan engasjere og motivere meg.

Det er enda ting jeg ikke vet om jobben og hvordan hverdagen som sykepleier er. Etter å ha lett rundt på nettet kom jeg over denne siden og har lest en del i andre tråder.

Allikevel har jeg noen spørsmål som jeg hadde satt veldig stor pris på om dere kunne svare på!

 

-Hvordan er hverdagen som en "vanlig" sykepleier på et sykehus?

-Hva slags papir- og kontorarbeid gjør en sykepleier?

-Hva er det som gjør jobben så stressende, noe jeg føler alle forbinder med sykepleie?

-Hvordan takler dere stresset?

-Hva er det beste med jobben?

-Har jeg noe i sykepleien å gjøre?

 

Det er bare å komme med innspill som ikke har noe med spørsmålene å gjøre! Setter stor pris på alle svar!

Link to comment
Share on other sites

Hei,

 

Her har jeg tidligere skrevet om min hverdag som sykepleier da jeg jobbet på en akutt kirurgisk avdeling http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=492

 

Det varierer nok hvor mye kontorarbeid man har, men jeg opplevde aldri det som problematisk.Noen steder er det postsekretær og det avlaster jo sykepleierene. Der jeg jobbet var det ingen sekretær, men jeg syntes ikke det var mye kontorarbeid. Det meste var jo pasientrettet, som å skrive pleieplaner, rapporter, overflyningnotater osv.

 

Stress, ja det varierer jo litt med hvor man jobber hvor mye stress det er. Enkelte liker avdelinger med høyt tempo, mens andre trives bedre der det er litt roligere. Stress kan det bli pga mange pasienter, plutselig mange svært syke pasienter, sykdom hos personalet slik at man er færre på jobb eller ekstravakter som ikke er så kjent i avdelingen. Ingen dag er forutsigbar, det kan starte rolig og plutselig blir det mye å gjøre. Det kan jo også oppleves stressende å ha mye å gjøre når man har ansvaret for andres liv og helse. Det er jo mange ting man faktsik ikke kan prioritere bort.

Men som sagt det varierer veldig.

Ja hvis du har lyst så synes jeg du skal prøve deg på studiet. Det er et ganske krevende studie, men spennende.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg fremdeles student, men har jobbet 4 år i omsorgssektoren. Jeg synes jobben er veldig varienrende og givende. Hvis du er usikker, så er mitt råd at du prøver deg som tilkallingsvikar i hjemmesykepleien eller på sykehjem og får et lite innblikk i hvordan det er å jobbe med mennesker. (Det er veldig få som angrer på yrkesvalget sitt, og det er dessuten mange spennende videreutdanninger og spesialiseringer en kan bygge på med..) Vi trenger flere menn i dette yrket, så ja, jeg tror du har noe i sykepleien å gjøre ;)

 

Ang studiet, så er det som Cathrine skriver et ganske krevende studie.. For min del, stortrives jeg som sykepleiestudent og opplever at jeg får god oppfølging og støtte av både leærere og medstudenter..

 

Lykke til med valget ditt!!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy