Jump to content
Sykepleiediskusjon

Skal skal ikke


Mor til tre

Recommended Posts

Jeg har lenge ønsket å gå veien som sykepleier,men var temmelig umotivert for gymnas og valgte derfor yrkesfaglig rettning.Jeg har egentlig en fantastisk spennende jobb som kostymesyer med kjempegode kolleger og et supert arbeidsforhold når man er i en småbarnsfase,men etter nærmere 16 år innen dette faget er jeg også litt mettet og sulten på nye veier å gå.

Jeg har også tre kompliserte svangerskap bak meg med mye sykehus som har forsterket lysten på å jobbe innen IVF,svangerskap,barn,nyfødt intensiv....

 

Jeg er 39år og må ta generell studiekompetanse først og bestemme meg fort om dette er veien å satse.

 

Men jeg er kjempeusikker på om det lar seg gjøre med tre barn på 2år,5år og 10år?

Bare jeg kan vel egentlig svare på det,men kanskje er det flere i samme sit. her som kan dele erfaring rundt det å studere et såpass krevende studie med barn.

Har man rom for å jobbe noen prosenter ved siden av studiet?Jeg tenker da på deltidsstudie.

Føler dere at dere har nok tid sammen med barna og familien,eller sluker studiet all tiden?

Er man sikret jobb på sykehusene som er mitt største ønske å jobbe ved pr.i dag.

 

Håper noen kan dele sin erfaring rundt dette.

 

Mor til tre

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkomen hit.

Jeg har dessverre ingen erfaring å dele med deg, da jeg studerte før jeg fikk barn. Jeg tror det vil være tøft, men vet at mange er i din situasjon og klarer det. Søker du litt bakover i trådene på underforumet her "Sykepleiestudenter" vil du finne endel tråder som omhandler dette. Her er en tråd: http://sykepleiediskusjon.net/index.php?showtopic=2229

Hvor du får jobb etter endt utdanning, er litt avhengig av hvor du bor i landet. Men det er mange nyutdannete som jobber på sykehus.

Link to comment
Share on other sites

Ang det med jobb og deltidsstudie.. Nå er det slik at et deltidsstudie er 75% fordelt på 4 år, i stedet for 100% på 3 år.. Men det mange ikke tenker på/vet om, er at sykepleiestudiet består av mye praksis. Og praksisperiodene er på fulltid uavhengig om studeiet er på deltid eller heltid. Jeg vet at noen har tatt deltidsstudium med 50-60% jobb ved siden av. Det har vært tøft, spesielt i praksisperiodene. Jeg går fulltid og jobber annenhver helg i ca 20 % stilling. Det gir meg en inntekt som tilsvarer ca det jeg ville hatt i studielån+stipend. Og når jeg ikke har praksis, gir jeg beskjed til arbeidsplassen om at jeg kan jobbe ekstra utenom for å spe på inntekten.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest Magnolia

Jeg har lenge ønsket å gå veien som sykepleier,men var temmelig umotivert for gymnas og valgte derfor yrkesfaglig rettning.Jeg har egentlig en fantastisk spennende jobb som kostymesyer med kjempegode kolleger og et supert arbeidsforhold når man er i en småbarnsfase,men etter nærmere 16 år innen dette faget er jeg også litt mettet og sulten på nye veier å gå.

Jeg har også tre kompliserte svangerskap bak meg med mye sykehus som har forsterket lysten på å jobbe innen IVF,svangerskap,barn,nyfødt intensiv....

 

Jeg er 39år og må ta generell studiekompetanse først og bestemme meg fort om dette er veien å satse.

 

Men jeg er kjempeusikker på om det lar seg gjøre med tre barn på 2år,5år og 10år?

Bare jeg kan vel egentlig svare på det,men kanskje er det flere i samme sit. her som kan dele erfaring rundt det å studere et såpass krevende studie med barn.

Har man rom for å jobbe noen prosenter ved siden av studiet?Jeg tenker da på deltidsstudie.

Føler dere at dere har nok tid sammen med barna og familien,eller sluker studiet all tiden?

Er man sikret jobb på sykehusene som er mitt største ønske å jobbe ved pr.i dag.

 

Håper noen kan dele sin erfaring rundt dette.

 

 

 

 

Mor til tre

 

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg er litt yngre en deg, men har like mange barn, og ganske samme alder som dine faktisk :) Jeg har i år tatt studiekompetansen, og har også kommet inn på sykepleien på deltid fra denne høsten :D

 

Først av alt så ma jeg bare si: GO FOR IT, så lenge det føles rett for deg!!

Nå har jeg ikke kommet så langt at jeg har fått smakt på det å være høgskole-student, men jeg storkoste meg som student nå når jeg tok studiekompetansen. Var på skolen 4 dager i uken. Jeg gikk inn i det med en liten klausul for meg selv: "Dette skal ikke gå ut over barna", og jeg mestret det bra, og er veldig fornøyd med utfallet :) Trolig gikk det bra fordi jeg ville det nok! Og selvsagt fordi min mann støtter meg 200%

Jeg jobber i en 30% stilling (helg), og sper på med ekstravakter. Til tross for at jeg har gått ned mye i inntekt så har det gått supert :) Alt man vil, får man til :)

 

Ang. deltidsstudiet så er det nok viktig å være litt disiplinert pga det er mindre forelesninger og desto ner selvstudiet, men man får mye oppfølging fra læreren, i alle fall på denne skolen jeg begynner på. Kjenner også at det var godt med dette året jeg har tatt nå fordi jeg føler at jeg nå har kommet litt inn i studieteknikken igjen osv. Og året, det SUSTE avgårde :)

 

Man lever kun en gang, så kjør på :) :)

LYKKE TIL!!

 

Mvh hilsen en som er medlem, men som hadde glemt å logge inn :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest mor til tre

------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg er litt yngre en deg, men har like mange barn, og ganske samme alder som dine faktisk :) Jeg har i år tatt studiekompetansen, og har også kommet inn på sykepleien på deltid fra denne høsten :D

 

Først av alt så ma jeg bare si: GO FOR IT, så lenge det føles rett for deg!!

Nå har jeg ikke kommet så langt at jeg har fått smakt på det å være høgskole-student, men jeg storkoste meg som student nå når jeg tok studiekompetansen. Var på skolen 4 dager i uken. Jeg gikk inn i det med en liten klausul for meg selv: "Dette skal ikke gå ut over barna", og jeg mestret det bra, og er veldig fornøyd med utfallet :) Trolig gikk det bra fordi jeg ville det nok! Og selvsagt fordi min mann støtter meg 200%

Jeg jobber i en 30% stilling (helg), og sper på med ekstravakter. Til tross for at jeg har gått ned mye i inntekt så har det gått supert :) Alt man vil, får man til :)

 

Ang. deltidsstudiet så er det nok viktig å være litt disiplinert pga det er mindre forelesninger og desto ner selvstudiet, men man får mye oppfølging fra læreren, i alle fall på denne skolen jeg begynner på. Kjenner også at det var godt med dette året jeg har tatt nå fordi jeg føler at jeg nå har kommet litt inn i studieteknikken igjen osv. Og året, det SUSTE avgårde :)

 

Man lever kun en gang, så kjør på :) :)

LYKKE TIL!!

 

Mvh hilsen en som er medlem, men som hadde glemt å logge inn :)

Link to comment
Share on other sites

Guest mor til tre

Takk for svar,veldig motiverende å lese om deg MAGNOLIA. Jeg har søkt studiekompetanse ved voksenopplæringen,men er ikke i en prioritert gruppe siden jeg har en ferdig utdannelse så da spørs det om jeg kommer inn der,venter på svar.Jeg har lenge ønsket å gå denne veien som sykepleier og kjenner at jeg må gi det en sjanse og prøve.Ved å ta kompetansen vil jeg jo få en smak på studielivet kombinert med familielivet.Ble ekstra motivert når jeg leste om deg og som du sier så får man til det meste om man ønsker det sterkt nok.

Masse lykke til med studiet ditt,håper jeg kommer etter om ikke aaaltfor lenge.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg er ferdig med 1.året på sykepleie deltid. Begynner på 2.året nå til mandag. Jeg er 32 år gammel og har barn på 4 og 7. Første året har gått greit. Jeg jobber 50 % som helsesekretær ved siden av. I sommer begynte jeg å ta vakter på sykehjem. mye nattevakter og jobbet kvelder.. Dette fikk meg til å tenke på om jeg virkelig er en person som vil jobbe turnus?? jobbe lørdag kveld, julaften etc... Få mye mindre tid med barna når de har fri..

 

3 og 4 studieår er det myye praksis der jeg går og da får jeg ikke jobbet noe ved siden av, noe vi er avhengig av. Har en mann som jobber mye også. Så ser at dette kan bli tøft å få kabalen hjemme til å gå opp.

 

Jeg vurderer nå 1 års permisjon for virkelig å tenke over om jeg virkelig vil inn i dette yrket..

 

Ville bare gi deg mine tanker om studiet, men lykke til med valget. Kan hende din situasjon er anerledes en min. :-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy