Jump to content
Sykepleiediskusjon

kvalme


Maria_D

Recommended Posts

Sitte å lese om kvalme å i boka til K.Markussen (2005) der står det at pasienten som er kvalme skal ikke få favorittmat. Men der e ikkje nokke begrunnelse så ej lurte på om nokken av dokke visste det?

Når dei e kvalm og he dårlig matlyst over mange uker så e det vel bedre at dei ete det enn ingenting?

Link to comment
Share on other sites

Mener å ha lest at det er fordi pasienten da kan oppleve å senere få "avsmak" for den maten som ble spist/tibudt når man var kvalm.

At man da forbinder den maten med kvalme.

 

Men det kommer jo litt an på hva som er årsaken til kvalme, og hvor langvarig problemet er.

Link to comment
Share on other sites

Mener å ha lest at det er fordi pasienten da kan oppleve å senere få "avsmak" for den maten som ble spist/tibudt når man var kvalm.

At man da forbinder den maten med kvalme.

 

Men det kommer jo litt an på hva som er årsaken til kvalme, og hvor langvarig problemet er.

 

 

Først vil jeg bare ønske deg velkommen Maria D :)

 

Jeg har lært det samme som Litago ;)

Husker da jeg var i praksis på Radiumhospitalet så var de veldig opptatt av å ikke servere yndlingsmat til de som var kvalme av cytostatikabehandlingen.

det er jo ganske fornuftig for det er jo leit for senere livskvalitet om man har fratatt pasienten gleden av yndlingsmaten.

Ellers er det vel også slik at det er sjeldent yndlingsmat faller så veldig i smak når man er kvalm. Lett mat som knekkebrød, ristet brød, litt yoghurt osv,. frister ofte bedre når man er kvalm og er lettere å spise ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Først vil jeg bare ønske deg velkommen Maria D ;)

 

Jeg har lært det samme som Litago ;)

Husker da jeg var i praksis på Radiumhospitalet så var de veldig opptatt av å ikke servere yndlingsmat til de som var kvalme av cytostatikabehandlingen.

det er jo ganske fornuftig for det er jo leit for senere livskvalitet om man har fratatt pasienten gleden av yndlingsmaten.

Ellers er det vel også slik at det er sjeldent yndlingsmat faller så veldig i smak når man er kvalm. Lett mat som knekkebrød, ristet brød, litt yoghurt osv,. frister ofte bedre når man er kvalm og er lettere å spise :)

 

oi! HEr har du erfaringer jeg kansje kan dra nytte av ser jeg ;)

 

Jeg skriver en ped oppgave nå der vi skal finne på en historie selv (case) og velge et sykepleieproblem, samt drøfte aktuelle tiltak til dette.

 

Jeg har valgt en pasient som er 4 år, som får diagnosen leukemi. Hovedfokuset mitt i oppgava blir kvalmen barnet opplever som følge av cytostatika kurer...

 

Har du noen gode tiltak å gi? noen råd? noen erfaringer jeg kan ta med i min oppdiktede historie? Vanskelig å lage historie når man aldri har vært borti en sånn pasient. ;)

Link to comment
Share on other sites

oi! HEr har du erfaringer jeg kansje kan dra nytte av ser jeg ;)

 

Jeg skriver en ped oppgave nå der vi skal finne på en historie selv (case) og velge et sykepleieproblem, samt drøfte aktuelle tiltak til dette.

 

Jeg har valgt en pasient som er 4 år, som får diagnosen leukemi. Hovedfokuset mitt i oppgava blir kvalmen barnet opplever som følge av cytostatika kurer...

 

Har du noen gode tiltak å gi? noen råd? noen erfaringer jeg kan ta med i min oppdiktede historie? Vanskelig å lage historie når man aldri har vært borti en sånn pasient. ;)

 

Hehe... jeg er ingen ekspert, men noen tiltak kan jeg hjelpe deg med. Sikkert flere her som har erfaring fra cytostatica og kvalme som kan hjelpe deg ;)

Barn med leukemi kan jeg lite om, men endel av det man gjør med voksne kan vel overføres til barn.

 

Først vil jeg tenke på å forebygge kvalme:

 

Gi antiemetiske midler før cytostatikabehandling, observere og notere virkning. Hvis liten effekt diskutere med lege om mulighet for skifte av medikament.

 

Redusere angst, da dette forsterker kvalme.

 

Unngå sterke lukter fra personalet som parfyme, hvitløk ånde og røyk lukt.

 

Mange som får cytostatika behandling blir kvalme bare ved synet av iv. sett, puss bekken osv. Kan være lurt å skjerme pasienten for synet av slikt utstyr.

 

Bruk av musikk, eller annen distraksjon mens infusjonen pågår, men husk denne musikken vil sannsynligvis bli mislikt siden i livet...

 

Frisk luft i riommet, men ikke for kaldt slik at hun fryser. Da blir det vanskelig å slappe av.

 

Når hun er kvalm kan det være godt å slappe av i sengen og kanskje bli lest for. Unngå for mye støy og mas. La barnet selv få regulere det hun vil gjøre av aktiviteter.

 

Tiby mat ca. 1 time etter at hun har fått antiemetisk medisin. Etter behandlingen gi henne små lette måltider, og da mener jeg virkelig små måltider som f.eks. en halv skive brød. Ikke ta med mer inn, for synet av mye mat virker reduserende på apetitten.. Orker hun ikke maten ta den raskt med ut igjen.

 

Kartlegg hva hun liker av mat, hva som er yndlingsmat og hva hun ikke liker.

 

Unngå yndlingsmaten. Tilby mat som man fint leve med uten å spise. For det er stor sjangse for at den maten hun spiser nå blir mislikt siden i livet.

 

Eksempler på mat som er lett å spise er:

Ristet brød

syltetøy

revet eple

knekkebrød

kjeks

fiskeboller

Vann med isbiter, noen føler lindring av å suge på en isbit.

Spør henne hva som høres godt ut for magen, hva hun har lyst på. Kroppen sier ofte i fra hva som er godt for en.

 

Viktig å snakke med barnet og lytte til hennes behov og ønsker.

 

Vel mer kommer jeg ikke på i farten;)

 

Men til slutt vil jeg bare nevne at jeg er litt usikker på hva man har å tilby barn av antiemetiske midler. Men Marzine kan ihvertfall brukes av barn og skal være effektivt mot cytostatica betinget kvalme.

 

Spør om det er mer du lurer på og lykke til med oppgaven.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk! ;)

 

Dette var virkelig til stor hjelp! Mye av dette har jeg faktisk sett når jeg har skummet i bøkene så jeg har kilder på det også!

 

Det du skriver om forebygging er faktisk et bedre utgangspunkt for oppgaven.. jeg skrev i min "historie" at hun ble kvalm av første runde og at nå skal vi prøve åunngå det i neste ;) Men hallo, det er jo MYE bedre å vise til forskning/kilder at kvalme er et problem (og i boka sto d faktisk at barn blir lettere kvalm enn eldre) så derfor vil jeg forebygge det før første dose ;)

 

Tusen takk.

 

Jeg hater i grunn oppgaveskriving ;) Men dette er veldig spennende å skrive om faktisk. Vurderer å ta med meg stoffet videre og utdype d nærmere i hovedoppgave til våren :)

Link to comment
Share on other sites

Så flott du opplever det spennende å skrive oppgaven. Det er så viktig man finner noe som interesserer en, da går det mye lettere ;)

 

Kom på en ting til i forhold til kvalme. Syke barn vil ofte regrediere og en 4 åring vil kanskje ha glede av å drikke av tutekopp eller flaske. Sugerør derimot bør unngås da det fører til mye svelging av luft som kan forsterke kvalmen.

Gi gjerne litt saft for å øke tilførselen av karbohydrater.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy