Jump to content
Sykepleiediskusjon

Barn med feber får ofte ketose som gir kvalme/oppkast


Cathrine

Recommended Posts

Jeg leste i min pediatri bok om en problemstilling som var mye omtalt i gamle lærebøker, men som nå sjeldent ble nevnt i undervisning og i lærebøker.

 

Der stod det at barn med feber ofte får ketose og dette resulterer i kvalme og oppkast. Sirkelen blir vond ved at det kvalme barnet ikke spiser eller drikker, ketosen øker og barnet fortsetter å kaste opp.

Noen måneder etter at jeg leste dette blir sønnen min forkjølet, får høy feber og kaster opp. Jeg stikser urinen, og hva ser jeg, jo fullt utslag på ketoner.

Jeg får i han saft og kvalmen gir seg. Jeg stikser urinen på ny og nå er den fri for ketoner.

Nå har vi lært, når han får feber og føler seg litt kvalm, stikser vi urinen. Gir den litt utslag på ketoner gir jeg han noe søtt, og kvalmen forsvinner.

Et lite og enkelt tilltak, som gjør situasjonen så mye bedre for det syke barnet :)

Så nå lurer jeg veldig på om dette fortsatt er glemt, eller er dette kjent for dere?

Link to comment
Share on other sites

Må si at mye av det man lærte på skolen har gått i glemmeboka :)

 

Men når ungene mine (4 og 2,5 år) har feber så gir jeg dem gjerne saft eller juice eller litt kjeks etc, for å få i dem litt næring og ikke minst væske selv om lysten på mat og drikker er laber.

Ved sykdom lar jeg prinsipper være prinsipper, og putter i dem det de måtte ha lyst på, selv om det innebærer "usunne" ting.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert ikke gått i glemmeboken Litago, du har sikkert aldri lært det :)

Den pediatriboken jeg referer til hadde ikke vi på pensum, men er en jeg kjøpte etter at jeg var ferdig sykepleier og fikk barn.

Jeg ble overrasket da jeg leste om ketosen for dette har jeg aldri hørt nevnt før. Og enda mer overrasket ble jeg da jeg så at dette stemte på min sønn.

 

Det var helt tilfeldig at jeg leste det, satt og bladde litt i den nye boken. Tenkte ikke mer over det, for sønnen min var sjeldent plaget med oppkast.

 

Et år etter blir han syk og jeg husker det jeg hadde lest. Da tenkte jeg at nå skal jeg jammen se om han har ketose, og det skal jeg si det var. Stiksen ble mørkt lilla!

Link to comment
Share on other sites

Fargen på stixen har ingen ting å si. Kan like gjerne bety at man er dehydrert. Er man i ketose, så er man det.

 

Ketose -kvalme kan også være grunn til at mange ikke orker å spise frokost. De fleste er nemlig i ketose om morgenen, da kroppen har brukt opp sine lagrede karbohydrater og gått over til ketogen forbrenning i løpet av natten!

 

Ellers et nyttig tips som nok sikkert har gått i glemmeboken hos de fleste!

 

Hilsen en som lever i ketose

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

du kan jo kjøpe egne karbo stix, som du kan bruke når han er syk. de slår kun ut på dette.

 

jeg hadde full ketose når jeg gikk gravid. til tross for 3 liter væske i.v på sykehuset i over en uke.. en av disse literene var sukker..

men jeg ble/følte meg iallefall bedre når jeg fikk væske i kroppen. om det var vann eller drikke med sukker i

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker noen stix som heter keto-diabur-test 5000. de tester på glucose og ketoner. Er karbostix bedre?

Men uansett, når han er kvalm har feber og vi finner ketoner i urinen gir jeg han mye sukker og vips så er han mye bedre i løpet av en halv time. Rene vidunder medisinen det der ;)

Jeg stikser alltid urinen før jeg gir sukker i tilfelle det var omgangsyke, da spørs det om ikke sukker ville gjort det vondt verre for stakkaren.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Hm.. har to nevøer som får veldig høy feber i en fart nåe de blir syke.. Han ene får ofte feberkramper mens han andre ofte kaster opp en gang i forbindelse med feberstigningen, så er han ferdig med det. Noen som har en god forklaring på det? Kan kvalme og oppkast følge med ved rask feberstigning, eller er det bare tilfeldig ?

Link to comment
Share on other sites

Hm.. har to nevøer som får veldig høy feber i en fart nåe de blir syke.. Han ene får ofte feberkramper mens han andre ofte kaster opp en gang i forbindelse med feberstigningen, så er han ferdig med det. Noen som har en god forklaring på det? Kan kvalme og oppkast følge med ved rask feberstigning, eller er det bare tilfeldig ?

Vet ikke, men enkelte barn har jo lett for å kaste opp. Hvis dette gjentar seg hver gang han får feber så vil jeg tro at det er en måte han reagerer på ved rask temperaturstigning. Man føler seg jo ganske guffen når feberen stiger, så det er kanskje ikke så rart at enkelte også reagerer med kvalme...

Nå kan jo barn også begynne å kaste opp ved influensa, streptokokkinfeksjoner og urinveisinfeksjoner. Kan det ha vært noe slikt?

Kan jo kanskje være ketose, men da skulle ikke kvalmen gi seg bare ved oppkast. Da må han få noe søtt å spise eller drikke.

Vel, dette var mine tanker rundt dette ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Guest smillys

Men vi vet at for mye sukkerholdig drikke, som brus og sterk saft, kan føre til mer diaré, sier overlege Eivind Damsgaard.m.klikk.no/foreldre/helse/article619374.ece

Link to comment
Share on other sites

Men vi vet at for mye sukkerholdig drikke, som brus og sterk saft, kan føre til mer diaré, sier overlege Eivind Damsgaard.m.klikk.no/foreldre/helse/article619374.ece

 

Jeg var kanskje litt uklar, så det kom det kanskje ikke klart frem at det jeg snakket om her var at feber hos barn, uavhengig av årsak, kan gi ketose. Og denne ketosen kan føre til oppkast. Altså var det ikke snakk om gastroenteritt som årsak til brekningene.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
Guest Guest

Jeg leser og leser for å finne en forklaring/ definisjon på dette med feber, oppkast, ketoner......

Min sønn fikk dia 1 for snart 1 år siden og jeg kjenner at jeg blir helt kvalm og urolig når han får ketoner :(

Men har jeg skjønt det riktig at ketonene kommer uansett når vi har feber ? Og så lenge jeg klarer å regulere insulin så skyldes ketoner feberen og ikke diabetesen ? Litt vanskelig å gi han sukker iom at virkningen av insulin er dårligere når han er syk, men er det noe som fortere får disse ketonene ut av kroppen ? Eller kan jeg berolige meg med at det er helt normalt og at de forsvinner med feberen så lenge jeg klarer å holde blodsukkeret nede ?

 

Urolig mamma

Link to comment
Share on other sites

Jeg leser og leser for å finne en forklaring/ definisjon på dette med feber, oppkast, ketoner......

Min sønn fikk dia 1 for snart 1 år siden og jeg kjenner at jeg blir helt kvalm og urolig når han får ketoner :(

Men har jeg skjønt det riktig at ketonene kommer uansett når vi har feber ? Og så lenge jeg klarer å regulere insulin så skyldes ketoner feberen og ikke diabetesen ? Litt vanskelig å gi han sukker iom at virkningen av insulin er dårligere når han er syk, men er det noe som fortere får disse ketonene ut av kroppen ? Eller kan jeg berolige meg med at det er helt normalt og at de forsvinner med feberen så lenge jeg klarer å holde blodsukkeret nede ?

 

Urolig mamma

 

Så lenge ketonene i urinen forsvinner etter at sykdommen er over er det vel ikke farlig? Det som er farlig er om det blir for mye over tid. Men er du usikker og utrygg så ring diabetessykepleieren som har ansvar for oppfølging av sønnen din :-) Bedre å spørre for ofte enn for lite, tross alt!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy