Jump to content
Sykepleiediskusjon

Bacheloroppgave


Tundra

Recommended Posts

Hei alle medsøstre ;) Sitter her og drar meg i håret og synes dette med bacheloroppgave er ekstremt stressende..er ikke så glad i alle de andre mappeoppgavene heller:-( uansett har jeg klart meg fint ikke strøket på noe og har ikke tenkt til å gjøre det på siste store oppgave heller..derfor trenger jeg noen innspill hvis noen kunne være så søte å komme med noen..vi lærer jo at vi skal hjelpe hverandre til å bli gode så derfor har jeg kommet meg inn her med mine små frustrasjoner ( som kansje ikke jeg trenger å frustrere om men..) jeg er som sagt på mitt siste år og hovedoppgaven skal skrives rett etter jul, jeg må starte nå sånn at jeg ikke får fullstendig hetta i januar... Det er mange ting som jeg intereserer meg for som blant annet å ivareta døende mennesker på sykehus da disse pasientene ofte ikke får den omsorgen og pleien de trenger, rett og slett pga dårlig dårlig tid (dere kjenner igjen problemet vil jeg tro) samtidig er det så mange som skriver om dette temaet og da kansje vanskelig til å få til en god oppgave når så mange har skrevet om dette før.

Videre er jeg opptatt av kommunikasjon til pasienter og pårørende kansje i forhold til sorg og kriser....... Hjelp hva skal jeg skrive om??? noen som kan hjelpe meg på riktig vei??

Link to comment
Share on other sites

Hei Tundra, velkommen hit ;)

 

Jeg synes du skal skrive om noe du brenner for, at det har vært skrevet om mange ganger før kan vel ikke ha noen betydning, eller hva ;)

 

Jeg synes du er inne på viktige temaer, som man ikke kan skrive for mye om. Du sier at man ikke har tid til å ivareta de terminale på en skikkelig måte, her er det vel egentlig snakk om prioritering. Jeg har ihvertfall alltid prioritert de terminale pasientene på jobben min høyt. Det med kommunikasjon og å ivareta pårørende til alvorlig syke har også vært noe som har stått høyt på prioriteringslisten min. Har brukt mye tid på samtale med pasienter og pårørende, jeg synes det er veldig viktig.

Så mitt råd er å gå for en av disse oppgavene. Dette er problemstillinger vil du kunne ha glede av senere som sykepleier.

 

Men gjør som NurseB rådet deg til, ta en titt på den andre tråden vår. Der står det sikkert mye som kan være av interesse ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Velkommen hit veka :)

Jeg skrev en oppgave engang om infertilitet, men det var ikke bacheloroppgave. Det var en oppgave relatert til praksis. Da skrev jeg om prolactinomer og infertilitet.

Jeg vet ikke hva du ser for deg. Tenker du på å skrive om infertilitet i forhold til en konkret lidelse, eller tenker du mer på sykepleierens funksjon under en infertilitets utredning? Eller mens et par holder på med prøverørs behandling?

Nå er det lenge siden jeg har skrevet oppgaver, så jeg er ikke helt i modus til å formulere problemstillinger. Men når det gjelder infertilitet så er ihvertfall sykepleierens pedagogiske funksjon sentral. Støtte. veiledning, container funksjon vil også være viktige stikkord.

 

Vet ikke hvor god kjennskap du har til infertilitet, men infertile sliter ofte psykisk. De lever i en bølgedal mellom håp og fortvilelse. De blir ofte oppslukt i sin situasjon og tenker ikke på mye annet. Det kan gå utover selvbildet og parforholdet ved at man føler seg utilstrekkelig som kvinne eller mann. Behov for å realisere seg selv, vil vel stå i fokus i denne utredning/ behandlings fasen.

Jeg tror jeg hadde valgt å skrive om sykepleierens funksjoner i forhold til et par som er under infertilitetsutredning. Kanskje hvordan sykepleieren kan forebygge opplevelsen av et dårlig selvbilde eller samlivsbrudd?

Mange infertile kvinner kan risikere å støte partneren fra seg, fordi de blir helt oppslukt i det å få barn. Når man starter en infertilitets utredning setter det igang en psykisk prosess hos mange. Dette kan slite veldig på et parforhold. Det er her jeg ser for meg at sykepleieren kan forebygge varige problemer ved samtale, støtte og veiledning.

 

Det finnes endel littereatur skrevet av infertile som kan være verdt å lese. Blant annet har en gynekolog som heter Hanne Sundby skrevet en bok. Hun er selv infertil. I boken belyser hun alle de psykiske aspektene rundt det å være infertil og vi følger henne gjennom utredning og behandling.

 

Vet ikke om dere ble noe klokere, men dette er ihvertfall litt om mine tanker rundt problemstillingen :)

Håper du forteller oss problemstillingen deres, når dere finner ut av det.

Blir jo nysgjerrig på hva dere ender opp med ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy