Jump to content
Sykepleiediskusjon

Hvordan ivaretar vi taushetsplikten i hverdagen


Cathrine

Recommended Posts

Nå har vi jo en diskusjon gående på medlemsprat om taushetsplikt på forumet.

Men her vil jeg dele noen tanker med dere om taushetsplikt generelt.

 

I en hverdag er det fort gjort å bryte den. Tenker på alt medpasienter og pårørende overhører når vi snakker med pasienten.

Tenk på legevisitten og pasienten i nabosengen...

Hva med pasienttavler som henger på mange vaktrom med navn på pasientene.

Eller hva gjør du hvis en som utgir seg for å være pasientens venn eller kollega ringer og spør om pasienten ligger på denne avdelingen?

Enkelte ganger møter man en pasient man kjenner på gaten, hilser man da?

Det er jo mange situasjoner man kommer opp i hver eneste dag, hvor man står i fare for å bryte taushetsplikten.

Hva gjør dere?

Link to comment
Share on other sites

Nå har vi jo en diskusjon gående på medlemsprat om taushetsplikt på forumet.

Men her vil jeg dele noen tanker med dere om taushetsplikt generelt.

 

I en hverdag er det fort gjort å bryte den. Tenker på alt medpasienter og pårørende overhører når vi snakker med pasienten.

Tenk på legevisitten og pasienten i nabosengen...

Hva med pasienttavler som henger på mange vaktrom med navn på pasientene.Dette har vi ikke på vår avdeling, men skulle vel kanskje vært unngått. Satt opp en plass hvor "utenforstående" ikke ser dem.?

Eller hva gjør du hvis en som utgir seg for å være pasientens venn eller kollega ringer og spør om pasienten ligger på denne avdelingen?

Enkelte ganger møter man en pasient man kjenner på gaten, hilser man da? Jeg hilser om pasienten hilser først, hvis ikke går jeg bare forbi. Synes det er uhøflig å bare strene rett forbi om pasienten hilser.

Det er jo mange situasjoner man kommer opp i hver eneste dag, hvor man står i fare for å bryte taushetsplikten.

Hva gjør dere?

 

Dette er meg da, jobber natt så det er ikke så mange som ringer ;)

Link to comment
Share on other sites

Nurse Betty skrev:

Jeg hilser om pasienten hilser først, hvis ikke går jeg bare forbi. Synes det er uhøflig å bare strene rett forbi om pasienten hilser.

 

Det gjør jeg også, ser på pasienten og ser om han vil hilse. Husker vi lærte det på skolen. Noen hilser veldig, andre hilser ikke og så er det de som ser litt usikre ut. Da kan jeg få mistanke om at de tror at jeg ikke kjenner dem igjen, Da blir det litt ubehagelig, men hvis de ikke gjør antydning til å hilse så får det så være. Kan jo være at de rett og slett ikke vil ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
ang. det å hilse eller ikke...jeg ville hilst først også i noen tilfeller....

Hvis jeg møter en pasient jeg kjente godt eller fikk god kontakt med, så ville jeg hilst dersom pasienten var alene, eller hadde med seg noen som jeg VET visste om at han hadde vært pasient hos meg!

 

Ja, i disse tilfellene ville jeg også hilst først ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Guest Andrea

Jeg lurte på om noen av dere vet om det finnes teori/forskning om det å ivareta taushetsplikten i hverdagen og utfordringer ved det?

Jeg er 2. års sykepleierstudent og holder på med ei oppgave. Oppgaven er å finne et problem fra sykehuspraksis, og dette med å overholde taushetsplikten ser jeg at kan være en utfordring i flere situasjoner (som nevnt over).

Link to comment
Share on other sites

Tenk på legevisitten og pasienten i nabosengen...Ikke noe problem å be om å få legevisitt i mer skjermede omgivelser

Hva med pasienttavler som henger på mange vaktrom med navn på pasientene. en uting og klart brudd på taushetsplikt

Eller hva gjør du hvis en som utgir seg for å være pasientens venn eller kollega ringer og spør om pasienten ligger på denne avdelingen? be vedkommende ringe resepsjonen eller kontakte pårørende ;) I utgangspunktet er vel ikke det at man ligger på sykehus taushetsbelagt

Enkelte ganger møter man en pasient man kjenner på gaten, hilser man da? Nei og atter nei. Jeg vil ikke ha noe med pasientene mine å gjøre på min fritid

Det er jo mange situasjoner man kommer opp i hver eneste dag, hvor man står i fare for å bryte taushetsplikten.

Hva gjør dere?

 

Dette er hva jeg gjør :) Litt forskjell blir det alt etter om jeg jobber på sykehuset eller på sykehjemmet

Link to comment
Share on other sites

Nå har vi jo en diskusjon gående på medlemsprat om taushetsplikt på forumet.

Men her vil jeg dele noen tanker med dere om taushetsplikt generelt.

 

I en hverdag er det fort gjort å bryte den. Tenker på alt medpasienter og pårørende overhører når vi snakker med pasienten.

Tenk på legevisitten og pasienten i nabosengen...

Hva med pasienttavler som henger på mange vaktrom med navn på pasientene.

Eller hva gjør du hvis en som utgir seg for å være pasientens venn eller kollega ringer og spør om pasienten ligger på denne avdelingen?

Enkelte ganger møter man en pasient man kjenner på gaten, hilser man da?

Det er jo mange situasjoner man kommer opp i hver eneste dag, hvor man står i fare for å bryte taushetsplikten.

Hva gjør dere?

Når det gjelder legevisitt så er det forskjellig praksis fra avdeling til avdeling. Hos oss foregår visitt på legenes kontor, men hvis en pasient ikke er oppegående nok til å komme seg dit tar man gjerne visitten inne hos pasienten. Deler han/hun rom bes den/de om å ta en tur ut av rommet dersom de er kapable til det.

 

Vi har en tavle med pasientnavnene på vaktrommet, men denne tavlen er ikke synlig fra korridoren (man må rundt et hjørne for å se den) og slik er det bare helsepersonellet som ser den. Pasienter og pårørende har ikke adgang på vaktrommet.

 

Dersom man får en telefon om vedkommende ligger på avdelingen henviser vi til pårørende (evt. sentralbordet).

 

Om jeg hilser på en pasient på gata avhenger av hvor god kontakt vi fikk mens pasienten var innlagt (noen er inne jevnlig, mens andre forsvinner ut av døra før man knapt vet etternavnet deres), om de er alene eller sammen med noen, og om de gir tegn til gjenkjennelse/ønske om å kjennes igjen. Men et forsiktig smil gjør sjelden noen skade :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy