Cathrine Posted October 30, 2008 Report Share Posted October 30, 2008 Jeg synes nå at du skal være fornøyd Russisk, så spennende Har du noen kjennskap til det å være sykepleier i Russland? Er det anderledes enn i Norge? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna_H Posted October 30, 2008 Report Share Posted October 30, 2008 Takk Nei, jeg har ingen kjennskap til det å være sykepleier i Russland.. den eneste erfarnig fra helsevesenet derfra er å være pasient..ganske anerledes enn å være pasient her, I Norge, må jeg si. Det som jeg liker mest i utdannelsen her er at vi lærer oss å legge vekt på et helhetlig menneskesyn og at vi bruker en del tid på etikk.. I Russland (og kanksje i flere stat som tidligere var i Sovjetun.) er det slik at legene og sykepleiere ser bare kroppslige problemer og kroppslige behov...dessverre.. i alle fall det er min mening og min erfaring.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted October 30, 2008 Author Report Share Posted October 30, 2008 Takk for svar Veldig nteressant å høre hvordan det er i andre land Jeg har hørt at det å være lege i Russland har en mye lavere status enn i Norge, fordi det er såpass kvinnedominert. Hvordan er det med statusen til sykepleierene? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anna_H Posted October 31, 2008 Report Share Posted October 31, 2008 Det er litt vanskelig for meg å vurdere hvordan forholdene er der nå, men jeg tror at å være lege er en status uansett hva. Men å være sykepleier..Jeg tror ikke at det er særlig høy status.. Først og fremst det er ikke så bredt arbeidsområde som i Norge eller andre vestlige land (da mener jeg nurse). Før var det sånn at sykepleie var ikke en gang høyere utdannelse (det var bare 2 års utdannelse). Jeg tror at det sykepleier gjør her i Norge er mye mer enn det sykepleiere gjør i Russland. Men , som sagd, litt vanskelig å beskrive noe mer detaliert. Først:jeg har ikke arbeidserfaring fra helfevesenet derfra. En annen ting er at tiden går og samfunnet forandrer seg..Kanskje noe er annerledes der nå.. I hvert fall jeg er veldig glad og stolt at jeg får sykepleieutdannelse i Norge. Jeg tror ikke at jeg kunne få like god sykepl.utdannelsen andre steder i Øst Europa. Angående andre land-jeg vet ikke så mye om det.. (men jeg hørte at mange synes at utdannelsen og undervisningsmetoder i f.eks.Danmark er enda bedre enn i Norge..) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted October 31, 2008 Author Report Share Posted October 31, 2008 Takk for svar Ja forstår at du ikke vet så mye om dette når du aldri har jobbet i helsevesenet i Russland Her har det vel alltid vært 3 årig, men det har ikke alltid vært høyskole her heller, men det er lenge siden det ikke var det;) Ja det kan godt være at det er bedre i Danmark. Alltid spennende å høre hvordan det er andre steder. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.