Jump to content
Sykepleiediskusjon

Paracetamol til barn


Cathrine

Recommended Posts

  • 1 month later...

I følge denne artikkelen i Det Norske Legetidsskrift så er langtidsbruk hos barn dårlig dokumentert :

 

"Toksisitetsfaren ved bruk av paracetamol over tid er dårlig dokumentert hos barn, og den maksimale døgndosen angis noe forskjellig. De fleste angir en maksimal døgndose på 75 - 90 mg/kg/døgn (11).

Ved akutte tilstander kan man dosere noe høyere enn ved kronisk bruk. "

 

"Hovedbudskap:

- Paracetamol er et effektivt smertestillende og febernedsettende medikament hos barn og bør være førstevalget ved moderat sterke smerter og feber - Barn er mindre utsatt for den levertoksiske effekten av paracetamol, vesentlig pga. økt utskilling som sulfat - Hos premature og i de første levemånedene må doseringsintervallet økes pga. redusert utskillingsevne"

 

http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=278841

 

Så jeg oppfatter det som man ikke vet nok enda om leverskader hos barn ved langvarig bruk.

 

 

Men det er jo andre grunner til å begrense seg :

Lancet, som er et meget anerkjent legetidsskrift, har hatt artikler om Paracetamol og astma hos barn :

"Hvis barnet bruker slike legemidler en eller flere ganger i måneden, øker man risikoen for astma, eksem og allergier med hele 300 prosent. "

http://www.klikk.no/foreldre/article331018.ece

 

 

Mine barn har helt sikkert fått paracetamol flere ganger i mnd , i enkelte perioder av oppveksten.

Ingen av dem har utviklet noen antydning til astma. Skulle gjerne visst mer om statistikken ang dette..................

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar og linker ;)

Det passer med den erfaringen jeg nå har fått. Ingen vet vel helt sikkert hva som er greit. Men jeg ble fortalt at det tross alt var bedre med en jevn lav dose over tid en litt for høy i noen dager.

Nå har min sønn brukt Paracet hver dag i ca. 2 måneder. De første ukene max dose for så å redusere til halv dose.

Det er blitt tatt leverprøver 2 ganger senest nå for en drøy uke siden og de viste heldigvis normale verdier. Så i dette tilfelle har det heldigvis gått bra, men jeg likte ikke å gi han all denne paracetamolen...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy