Jump to content
Sykepleiediskusjon

Utdanning


Even M

Recommended Posts

Hei igjen :)

Jeg vil bare si at du ikke må la deg skremme av at det er mest kvinner. Vi trenger flere menn inn i yrket.

Der jeg har jobbet har det alltid vært flere menn. Det virker som om de trives godt selvom de jobber i et kvinnedominert miljø ;)

Så det er bare å sette igang, sykepleie er et allsidig yrke. Tror neppe du vil angre på en slik utdannelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ei jente på 23, som har gått GK helse-og sosial, og har tenkt gå almenn neste år for å skaffe meg genrell studiekompetanse. Drømmen er å komme inn på sykepleien. Har jobbet på sykehjem, og trivdes veldig godt med det. Er glad i å prate med mennesker, og utøve omsorg, så dette tror jeg er det riktige yrket for meg. Grunnen til at jeg først gikk helse-og sosial, var at jeg tenkte på muligheten for å bli helsefagarbeider aller først, for så å muligens videreutdanne meg etter å ha snust litt på yrkesgruppen. Dette også fordi jeg ikke er så sterk faglig sett, når det kommer til matte. Dette har en jo mye av, på almennfag. Må nevnes utenom, at jeg er faglig sterk i de andre almenne fagene. I matte ligger jeg på en 2`er, så det er så vidt jeg sto. Spm mitt er da:

 

Er matte et fag som en må være sterk i, for å lykkes godt på sykepleien? Hvor mye teller dette, når det gjelder medikamentutregning osv? Eller er det ikke fullt så ille som det høres ut?

 

Takknemlig for svar! :)

Link to comment
Share on other sites

Hei Molle85, hyggelig du fant forumet :)

Nei du trenger ikke å kunne mye matte for å bli sykepleier. Jeg hadde 2 i matte da jeg gikk ut av vidregående. Ja du må gjennomføre en medikamentregnetest, men den klarer du!

Så du kan bare sette igang og søke sykepleierhøyskolen.

Lykke til ;)

Link to comment
Share on other sites

Even M: Kjempekjekt at du som gutt vil bli sykepleier. Vi trenger flere av dere! Man trenger generell studiekompetanse, så du kan enten gå allmennfag, eller du kan gå helse- og sosialfag og deretter 1 år med allmenn for å få generell studiekompetanse.

 

Molle85: Du klarer nok medikamentregningen, skal du se. Man får (ihvertfall hos oss) 2-4 timer undervisning i medikamentregning hvor man bl.a. får klare formler som kan være til god hjelpe når man regner ut dose, styrke, mengde, fortynninger osv, og så kan man regne oppgaver som står i pensumboka. Det er også det eneste man har bruk for matte til på skolen, så ikke la en 2'er hindre deg :)

Link to comment
Share on other sites

Det er mange menn som velger anestesi, tror menn blir fasinert av det akutte og tekniske. Synes det høres interessant ut selv. Mye jeg synes høres interessant ut da....

Onkologisksykepleier (kreftsykepleier) er sikkert også interresant, og nå leste jeg akkurat at de har behov for flere onkologiskesykepleiere :)

Men interesser kan endre seg i løpet av studietiden og med din arbeidserfaring. Jo lengre jeg jobbet jo flere spesialiteter hørtes interessante ut.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy