Jump to content
Sykepleiediskusjon

Når har pasienten feber?


Cathrine

Recommended Posts

Når reagerer dere på pasientens temp?Og hva lærer dere på skolen?

Da jeg gikk på skolen lærte vi at 36.5-37.5 var normaltemp. 37.5 -38 var subfebril og over 38 var feber.

Det er greit nok for mange, men min erfaring er at hos enkelte kan 37.2 være tegn på en begynnende infeksjon.Har sett flere eksempler på dette. Det hele kommer an på pasientens normaltemperatur. Jeg har sett at det er veldig forskjellig praksis når helsepersonell reagerer.

Mange reagerer ikke før tempen er kommet over 38.

Nå leste jeg en artikkel om dette. Der stod det akkurat hva jeg har erfart:

 

Sitat:

"Det finns ingen normal feber

Normal tempo är 37 grader C, gränsen för feber 38. Den normen brukar vara fullständigt självklar. Märtha Sund-Levander vet bättre. I sin avhandling visar hon att "normal" temperatur är något högst individuellt och kan pendla mellan 35,6 och 38 grader. För den som har låg normaltemperatur kan 37,2 grader vara ett alarmerande tecken på infektion. Att vänta med åtgärder tills den gängse febergränsen är nådd kan vara förödande för patientens hälsa."

http://www.omvardnadsmagasinet.se/index.ph...mp;tidningnr=01

Link to comment
Share on other sites

För den som har låg normaltemperatur kan 37,2 grader vara ett alarmerande tecken på infektion.

http://www.omvardnadsmagasinet.se/index.ph...mp;tidningnr=01

 

Man setter jo et lite kryss i kurven for hvor høy temperaturen er, og da ser man jo også hva den har vært tidligere. Har den ligget på 36, og nå plutselig er 37,2 så forstår man kanskje at det er noe som er på gang...

Link to comment
Share on other sites

Man setter jo et lite kryss i kurven for hvor høy temperaturen er, og da ser man jo også hva den har vært tidligere. Har den ligget på 36, og nå plutselig er 37,2 så forstår man kanskje at det er noe som er på gang...

 

Ja, slik tenker jeg også, og endel andre. Men jeg har også erfart at mange ikke tenker slik...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Det bør også nevnes at eldre mennesker har lavere normaltemp enn yngre. Så temp som kan virke normal for oss er egentlig litt høyt for en eldre person.

Ja det er sant, viktig å tenke på det ;)

En annen ting som også ofte glemmes er at mange pasienter spiser medisiner som virker febernedsettende, som f.eks. Paralgin Forte. Viktig å måle tempen deres rett før de får ny dose, og ikke til faste tider.

 

Og til slutt velkommen hit til forumet :)

Link to comment
Share on other sites

Jobber på sykehjem og det er faktisk ikke veldig ofte at vi har eldre som har lavere normaltemperatur enn gjennomsnittet.

De aller fleste ligger faktisk rundt 37 +/- når de er feberfri, men det er like viktig for det å huske at det er variasjoner.

Og vi har skrevet opp hver enkelts normaltemp. På samme måte som normalt BT og puls er notert.

 

Jeg vurderer alltid i forhold til om de står på tabletter som kan virke febernedsettende. Som regel gir vi ikke febernedsettende før 38,5, men det er alltid individuelle vurderinger ; av vedkommendes normaltemp, allmenntilstand/påvirkningen av feberen ,andre symptomer og hva man oppfatter at feberen kommer av.

 

Noen ganger bør man huske at feberen i seg selv har en hensikt og andre ganger bør man reagere tidligere.

En subfebril temperatur kan jo bety at den er på veg oppover, da tar vi ny temp et par timer senere.

Mistenker jeg infeksjon av en eller annen art, så tar jeg CRP med en gang, selv om tempen ikke er spesielt høy.

Det har ingen hensikt å kontakte lege før vi har CRP, det er likevel det første de spør etter..................

 

Dersom CRP er under 50 så avventer jeg ofte mens jeg observerer videre utvikling. Tar evt en ny CRP samme dag eller dagen etter...... men som sagt, individuelle avgjørelser.....

Link to comment
Share on other sites

Det jeg tenker som problematisk med smertestillende medikamenter som virker febernedsettende er at disse kan maskere en begynnende infeksjon. Jeg vet ikke hvordan dette gjøres i dag, men ihvertfall for noen år siden var det slik på sykehuset at alle pasientene målte tempen kl. 07.00 om morgenen. I løpet av natten hadde jo mange fått smertestillende som f.eks. Paralgin Forte, og disse fikk gjerne påfyll døgnet rundt.

Da kan det jo være at pasienten faktisk hadde feber, men at den ble maskert av medisinen. Slik at vi gikk rundt i den tro at pasienten var afebril.

Selvfølgelig vil jo en infeksjon vise seg klart og tydelig etterhvert, men kanskje man kunne oppdaget enkelte infeksjoner litt tidligere om man hadde tatt hensyn til dette.

Men som sagt, jeg kjenner ikke dagens rutiner for temperaturmåling.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy