Cathrine Posted December 21, 2008 Report Share Posted December 21, 2008 Jeg har ingen erfaring med avføringprøver. Nå skal sønnen min ta en avføringsprøve FeCal test. Fikk ingen info om hvordan dette skulle gjøres. Jeg gikk tilbake til sykepleieren og spurte. Han svarte om jeg ikke fikk tatt samme dag, kunne jeg putte den i fryseren. Men kan det være nødvendig. Har ikke kjempelyst til å ha slikt i fryseren. Trodde også at frysing også kunne ødelegge resultater, men jeg tar kanskje feil... Noen som vet ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted December 26, 2008 Author Report Share Posted December 26, 2008 Nå er prøven levert. Slapp heldigvis problemet med oppbevaring Men hvis noen vet, så vil det være kjekt å vite til en annen gang. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beth Posted December 27, 2008 Report Share Posted December 27, 2008 Fecal Occult Blood Test (FOB) er en test for å sjekke etter blod i avføringen. Blodet forsvinner ikke ved å ligge kaldt ,så det går fint an å oppbevare det i kjøleskap. Fordelen med FOB i forhold til den gamle HemoFec er at ved FOB så trenger man ikke å kutte ut visse matvarer og medisiner i 4 dager før testen slik som ved HemoFec. Og testen er enklere å utføre også. Noen mener at Hemofec viser bedre blod fra høyere opp i tarmsystemet, men tilsynslegen vår mener det er så liten forskjell at det ikke har betydning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted December 28, 2008 Author Report Share Posted December 28, 2008 Takk for svar Beth Men er FeCal testen det samme som FOB test? Det testes vel for mange av de samme sykdommene, men jeg trodde FeCal testen (Calprotectin i feces) var noe annet... Men uansett kjekt å vite hvordan man skal oppbevare en FOB test. Men må den oppbevares kaldt? Veldig kjekt å vite at man ikke må kutte ut diverse matvarer før FOB testen, blir nok mindre feil tolkninger da. Men acetylsalicylsyre må man vel fortsatt kutte ut, da dette ofte gir små blødninger i magesekken. Eller er den kanskje ikke så følsom på det heller, siden den ikke var så følsom på blod høyt oppe i tarmsystemet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beth Posted January 1, 2009 Report Share Posted January 1, 2009 Min feil, jeg var for kjapp med svar. Jeg oppfattet det som samme testen, men det er det ikke. FeCal testen måler ikke blod i avføring. I følge dette ser det ut til at den kan oppbevares i romtemperatur i 7 dager.................? http://www.furst.no/bb/node111_ct.html#7384 Her står også noe om testen : http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=336281 Jeg får ikke åpnet denne linken, men tror det står noe om oppbevaring der også. www.ulleval.no/stream_file.asp?iEntityId=20792 Jeg har ingen erfaring med denne testen. Beklager at jeg blandet de sammen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cathrine Posted January 2, 2009 Author Report Share Posted January 2, 2009 Min feil, jeg var for kjapp med svar. Jeg oppfattet det som samme testen, men det er det ikke. FeCal testen måler ikke blod i avføring. I følge dette ser det ut til at den kan oppbevares i romtemperatur i 7 dager.................? http://www.furst.no/bb/node111_ct.html#7384 Her står også noe om testen : http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=336281 Jeg får ikke åpnet denne linken, men tror det står noe om oppbevaring der også. www.ulleval.no/stream_file.asp?iEntityId=20792 Jeg har ingen erfaring med denne testen. Beklager at jeg blandet de sammen. Ingen fare, fort gjort å ta feil Da lærte jeg uansett litt om FOB testen Takk for link, da vet jeg at vi ikke trenger å stresse med å ta den om det skal være behov for å ta prøven på ny. 7 dager i romtemperatur er jo ganske lenge Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Bilharzia Posted May 9, 2020 Report Share Posted May 9, 2020 Hei! Trolig er infeksjon fra Bilharzia blusset opp hos meg. Jeg var i Malawi i 1995 - tror jeg - og badet i Malawi sjøen. Noen år etter at jeg kom hjem til Norge fikk jeg konstatert Bilharzia, fikk en tablett og ble frisk. Nå har de samme symptomer på infeksjonen dukket opp hos meg, og min lege mener at infeksjonen kan skyldes at jeg for mange år siden hadde denne infeksjonen. Må jeg ta avføringsprøve for å konstatere dette, eller er det nok med bod- eller urinprøve? Er det riktig at infeksjonen kan kureres med Prazikvantel - noe jeg har lest på nettet? Mvh En som sikkert snart blir frisk :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts