Jump to content
Sykepleiediskusjon

gode karakter??


Jasmin

Recommended Posts

Hei!;)

 

Jeg er ei jente på 19 år og går på siste året på videregående skole. Jeg har veldig lyst til å bli sykepleier, men tviler på om jeg kommer inn på grunn av karakterene mine.:) Lurer på hvor gode karakter man må ha for å komme inn?? Jeg har 6 i historie, 5 religion, 5,5 i russisk(muntlig og skriftlig), 4,3 i norsk(muntlig og skriftlig) , 5 i gym, 2 i matte:(( 3 i fysikk, 4 i biologi, 3 i trykk og foto, 4 samfunnsfag, 3 geografi. Er det noen som hadde noe lignende og fikk komme inn?

 

Med vennlig hilsen

Jasmina

Link to comment
Share on other sites

Du må legge sammen karakterene og finne ut hva snittet ditt der. På www.samordnaopptak.no finner du oversikt over hvilket snitt du må ha for å komme inn på de ulike skolene. (Eller ihvertfall hva som var snittet i fjor. Det kan variere fra år til år men er som oftes ganske likt året før)

Link to comment
Share on other sites

Tussen takk for tilbakemeldingen! :) Hmm.. jeg litt skeptisk, har hørt fra rådgiveren at man må ha femere og seksere <_<

 

Som Muggfrid sa kommer det jo helt an på hvor du har tenkt til å søke da... Vil du inn på Diakonhjemmet eller på HiST, så må du nok det, men søkerantallet på sykepleierstudiet er gått endel ned de siste årene, og dermed har også poengsummen gått ned.

Som Ane skrev, så er det jo bare å sjekke på samordna opptak, der ser du jo poengrensene de forskjellige skolene hadde i 2008. Der vi du jo helt konkret SE hva du hadde trengt av karakterer i fjor iallefall, og det forandrer seg ikke såå mye fra år til år, så du får en god pekepinn på hva du bør ha i snitt :)

Link to comment
Share on other sites

Her er noen av poenggrensene som var i 2008: HiB: 46,4. HiTØ: 43,5. HiST: 47,5. HiAK: 38,7. HiBU: 34,4. HiO: 39,8.

 

Dette var jo bare noen av studiestedene, og som du ser så varierer det jo veldig hvor høye karakterer man må ha fo å komme inn...

Link to comment
Share on other sites

Det vil nok variere fra år til år og fra skole til skole hva poenggrensen for å komme inn blir.

Det året jeg begynte på sykepleien var poenginntaket her i Telemark høyere enn på inntaket til medisinstudiet i Bergen, men jeg kom inn i Oslo.

Nå hadde jeg også jobbet noen år først siden jeg ikke visste helt hva jeg ville og det fikk jeg også poeng for.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Synes det er ganske sjukt at det skal være så stor forskjell på noen av skolene. Jeg er ganske sikker på at jeg skal gå på HiST, så jeg sendte litt mail med en av de som er ansvarlige for sykepleiestudiet der, og hun sa at de skulle redusere på antallet plasser nå i høst. Dermed så "burde" poengsnittet der øke! :S

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Eg hadde vel eit snitt på akkurat 5, når eg kom inn ifjor. Det var på Høgskulen i Sogn og Fjordane, og snittet her ligg vel på rundt 3,8-4 :)

Snitta er derimor mykje høgre i byane, som td. i Bergen, der det ligg på rundt 5 på fleire av skulane..

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde ingen 6ère på vitnemålet, og tror jeg hadde et noenlunde gjennomsnittelig gj.snitt. Kom inn på HiST på førstevalg.

Snittet i Trondheim er jo av de høyeste, men det skal ikke være vanskelig å komme inn på det snittet. Det er jo lavere for primær enn ordinær også-

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy