Jump to content
Sykepleiediskusjon

Høyskolen i Buskerud


Trollmor

Recommended Posts

Jeg har tenkt å søke på Hibu til høsten, kjenner lite til de forskjellige skolene men har valgt utifra hvor det er mest praktisk for meg å gå siden jeg har mann og barn. Drammen blir desidert nærmest, bor i Røyken kommune.

Nå har jeg lest på nettet at skolen er kjent for sitt dårlige rykte, og at 40 prosent strøk til eksamen før jul.

Huff, ikke det jeg trenger å høre når jeg har begynt å glede meg til å studere!

Kan noen fortelle meg om sine erfaringer med skolen, evt. dere som har hørt noe gjennom andre?

Bør jeg søke meg til Oslo i stedet?

Link to comment
Share on other sites

Velkommen hit :)

Stakkars deg da, det var jo typisk at du skulle lese en negativ omtale om den skolen du har søkt på.

Jeg har ingen kjennskap til denne skolen, får håpe noen her inne vet noe. Eller om det er et sted man kan kontakte for å få mer informasjon?

Det er jo leit om man begynner et sted man blir misfornøyd med i ettertid...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tenkt å søke på Hibu til høsten, kjenner lite til de forskjellige skolene men har valgt utifra hvor det er mest praktisk for meg å gå siden jeg har mann og barn. Drammen blir desidert nærmest, bor i Røyken kommune.

Nå har jeg lest på nettet at skolen er kjent for sitt dårlige rykte, og at 40 prosent strøk til eksamen før jul.

Huff, ikke det jeg trenger å høre når jeg har begynt å glede meg til å studere!

Kan noen fortelle meg om sine erfaringer med skolen, evt. dere som har hørt noe gjennom andre?

Bør jeg søke meg til Oslo i stedet?

 

Hei Trollmor! :)

Nå kjenner ikke jeg spesielt til HiBU, men når jeg søkte på sykepleierstudiet ifjor sjekket jeg litt rundt på forskjellige forum om de forskjellige skolene jeg vurderte. Og for å si det sånn, det var ytterst få jeg bare hørte noe positivt om. Jeg går på HiO, og hørte masse dritt om studiet der, men jeg er storfornøyd og trives kjempegodt!

Jeg tror, når alt kommer til alt, så er det hva du selv gjør det til som er viktig. Tror man kan ha ting å utsette på omtrent hvert eneste studie på hver eneste skole. Det vil alltid være folk som er misfornøyd, og man kan selv velge å være en av de, eller fokusere på ting som er positivt og som fungerer.

 

Og jeg vil gå så langt som å påstå at du selv velger om du står på en eksamen eller ikke, det er din innsats som gjelder. Skolen kan stille med så mye forelesninger som bare det, men gjør ikke du jobben, er det ingen andre som gjør den for deg. Sånn er det å gå på høgskole, du er selv ansvarlig for din egen læring, og så lenge du tar ansvar for det og er interessert i å lære, tror jeg strengt tatt ikke det spiller så stor rolle hvilken skole man går på :D

 

Masse, masse lykke til med valget ditt og søkeprosessen!

 

Klem, Glow :)

Link to comment
Share on other sites

Hei Trollmor!

 

Enig med Glow her, står mye dritt om alle skolene, men det blir hva du selv gjør det til. Høgskolen i Oslo har ikke helt det gode ryktet, men trives godt og føler jeg lærer det jeg skal lære :) Jeg var faktisk i praksis på Røyken Bo- og omsorgssenter i førsteåret, der møtte jeg en del studenter fra HiBu, og de trivdes kjempegodt på sin skole!

 

Det jeg synes er viktig uansett hvilken skole du går på, er å klage til studentparlamentet om dere er misfornøyde med noe, vi har fått til store endringer hos oss :)

 

Lykke til som sykepleierstudent! :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg går på Hibu og syns at den fremstillingen som er fremsatt av skolen, blir veldig feil.

Den situasjonen som det sto om i siste nr av Sykepleien er en sak for seg, som jeg ikke kan uttale meg om fordi jeg ikek har noen kjennskap til den.

Det at 40% strøyk på sykdomslære før jul, gir ikke gjenspeil av hva skolen står for. Nå vet ikke jeg årsaken til at 40 % strøyk, men det kan jo faktisk være en situasjon som ligger litt mer på elevene selv, enn på skolen?? Som sagt, jeg vet ikke....

 

jeg er veldig fornøyd med Hibu, og jeg møter ikke noe negativt rundt det å være student der ute på praksisplasser og andre steder.

Som andre sier før meg, noe negativt finner du om alt hva du søker på.

 

Det jeg derimot har opplevd på Hibu, er en veldig god ivaretakelse rundt meg som student.

Det er et veldig godt nettverk på skolen, klar til å fange opp de aller fleste problemer man kan få under en studentilværelse, fra eksamensnerver til økonomsike problemer osv....

 

Vi er 175 i klassen, og jeg skal da ikke sitte her og si at alle er fornøyd med opplegget.

Men de aller, aller fleste jeg har blitt kjent med, er veldig godt fornøyd med å gå på Hibu.

 

Og det er veldig sant som de sier, studenten har selv ansvar for sin egen læring:)

 

Jeg håper ikke du er skremt bort fra å søke på Hibu, det er en god skole med et veldig godt, sosialt studentmiljø, med masse aktiviteter.

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk til dere for beroligende svar!

Det er nok sant som dere sier at man kan finne negative saker i forb. med alle skolene, og jeg var nok litt rask til å reagere på den kritikken jeg leste om.

Jeg ble litt stresset fordi jeg vet jeg får en ny tilværelse til høsten som voksen student med både barn og noe jobb ved siden av, og da er det siste jeg trenger en "dårlig" skole :)

Men jeg kommer til å følge planen min med å søke meg inn på Høgskolen i Buskerud siden det er absolutt mest praktisk for meg, så kan jeg eventuelt vurdere å bytte på et senere tidspunkt dersom det skulle skjære seg helt. Nå har jeg også en stund igjen der det fortsatt er mulig å gjøre endringer i søknaden også, og jeg kommer nok til å lese alt jeg kommer over om de forskjellige skolene.

Veldig nyttig å høre om andres erfaringer:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy