Jump to content
Sykepleiediskusjon

Polycytemia vera


Bona fide

Recommended Posts

Jeg har overhodet ingen erfaring med denne sykdommen, så jeg lurer litt på hva som er vanlig forløp i forhold til denne, når meget gamle pasienter får dem?

Hos noen tapper man jo blod for å avhjelpe situasjonen, men så er det noen pasienter som ikke tåler påkjenningen med tapping også - særlig eldre.

Jeg har forstått det sånn at det er overproduksjon av (defekte)? røde blodlegemer, som fortykker blodet, og som videre påvirker transporten av oksygen til vevene og hjernen - stemmer dette? Anginasmerter er gjerne vanlig, samt tretthetsfølelse. Ser også for meg at trombedannelse kan skje, med dertil fare for både hjerteinfarkt og hjerneslag?

 

Albyl-E og Nitro er ofte standard behandling.

 

Hvor lenge kan en pasient leve med dette, når det ikke er forsvarlig med tapping?

Hva er erfaringene deres med forløp og behandling?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke mye om denne tilstanden, men inne på NEL ser jeg at ubhandlet er det dårlig prognose og blodtapping er hjørnestenen i behandlingen. Men ser at man må være forsiktig når man utfører dette på eldre, jeg siterer:

 

Eldre pasienter med redusert kardiovaskulær funksjon bør flebotomeres skånsomt, og bør få det samme volumet som fjernes, erstattet med saltvannsinfusjon for å unngå postural hypotensjon

http://legehandboka.no/blod/tilstander-og-sykdommer/ulike-sykdommer/polycytemia-vera-1115.html

 

Har du tilgang til NEL kan du jo lese om sykdommen der ved å følge linken jeg la ut her.

Ja det er økt fare for både hjerne og hjerteinfarkt.

Om prognosen skriver NEL følgende:

 

Ubehandlet er median overlevelse 6-18 måneder17

Med behandling er median overlevelse 12-14 år

http://legehandboka.no/blod/tilstander-og-sykdommer/ulike-sykdommer/polycytemia-vera-1115.html

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar :)

 

Ikke særlig oppløftende lesning det der nei, med tanke på prognoser. En i min familie har denne diagnosen, og man blir selvfølgelig litt interessert og nysgjerrig når man ikke har vært borti denne typen sykdom før. Har ikke tilgang til NEL, men jeg vurderer jammen meg å skaffe meg det. Det er betalingstjeneste ikke sant?

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar :)

 

Ikke særlig oppløftende lesning det der nei, med tanke på prognoser. En i min familie har denne diagnosen, og man blir selvfølgelig litt interessert og nysgjerrig når man ikke har vært borti denne typen sykdom før. Har ikke tilgang til NEL, men jeg vurderer jammen meg å skaffe meg det. Det er betalingstjeneste ikke sant?

 

Ja prognosen er ikke oppløftende ubehandlet, men helt ubehandlet er heldigvis ikke den i familien din, siden personen får Albyl E. Ja NEL er en betalingstjeneste. Men søk opp siden, for jeg tror man kan få gratis tilgang i en måned, før man bestemmer seg om man vil abonnere.

Her er link: http://legehandboka.no/

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy