Jump to content
Sykepleiediskusjon

Tips til bacheloroppgave


Guest **LC**

Recommended Posts

Jeg ønsker å skrive om graviditet... Enten graviditet og fødsel m. rusmisbruk... Graviditet, fødsel m./uten smertelindrning (selve fødsel og/eller under graviditet. Eks: bekkensmerter)

 

Noen tips? Jeg ønsker å ta jordmorskolen, så noe som har med graviditet, fødsel eller barseltidbaby å gjør:) Takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Skjønner godt at du vil skrive om dette i og med at du vil bli jordmor, men ingen av delene er innenfor sykepleie. Både graviditet og fødsel følges opp av jordmor og lege. Det jobber ikke sykepleiere på føden eller på barsel. Jeg skal også ta videreutdanning til jordmor, og endte opp med ¨skrive om premature. Der er det MYE interessant! Kom gjerne med direkte spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Men enig med Ballong at dine problemstillinger ikke er sykepleierettet. Det å skrive om premature var en god ide, eller kanskje noe innen gynekologi. Der kan du jo f.eks skrive om diverse problemer under tidlig graviditet, spontan abort, infertilitet osv. Men hvis sykepleiere jobber på barsel, kan du sikkert finne mange interessante problemstilinger der hvor du kan koble inn rus.

Link to comment
Share on other sites

Det vanlige er at det bare jobber barnepleiere og jordmødre på barsel. Barnepleier er jo en videreutdanning for hjelpepleiere, og er man sykepleierstudent kan man gå som dette. Det hender en sjelden gang at sykepleiere går som jordmødre, men det er bare når det ikke er jordmødre å oppdrive. Dette er fordi det er så mye sykepleierne ikke kan vurdere utfra sin kompetanse som sykepleiere. Da tenker jeg spesielt på alt som har med uterus å gjøre - hvordan den kjennes ut, om den har kommet godt ned etter fødsel osv. De sykepleierne som går som jordmødre har jo ikke formell kompetanse på disse tingene, og mange av oppgavene må uansett gå til de som er jordmødre. Jeg har gått som barnepleier på både barsel og føden og har lært utrolig mye! Siden jeg var sykepleierstudent fikk jeg også gjøre en del oppgaver som barnepleierne vanligvis ikke gjør - som bytting på sår etter keisersnitt, vurdere farge på fostervann ved fostervannslekkasje, kateterisere osv. Nede på føden er det veldig delte roller mellom barnepleier og jordmor, så der gjør man den oppgaven man er satt til å gjøre uten noe mikkmukk. På nyfødt intensiv, derimot, er det sykepleiere og barnepleiere som rejerer. Derfor er prematur- og nyfødtsykepleie pensum på sykepleierutdanningen. Du kan absolutt lage en problemstilling i forhold til gynekologi, men det blir litt smalt dersom du har tenkt å vinkle det sånn som du nevner. Mitt råd er å vente med graviditet og fødsel til du skal skrive din masteroppgave på jordmorskolen, og konsentrere deg om det som hører litt mer inn under sykepleien. Jeg tenkte akkurat som deg, og kunne ikke vente med å skrive om et eller annet med graviditet. Nå er jeg glad for at jeg valgte noe som er litt tryggere. Tiden for å skrive om mine favorittemner kommer etterhvert som jeg bare får satt mine ben på jordmorskolen :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy