Jump to content
Sykepleiediskusjon

sykepleier utdanning og kontakt med lik


Guest GJEST

Recommended Posts

jeg vet med sikkerhet at alle leger må i et stadie i utdanningen behandle lik.

 

men er det ikke slik at sykepleiere også må behandle lik i et stadie i utdanningen?

 

 

siden det er stor sjanse at de kommer til å få kontakt med et kadaver i et punkt i karrieren.

 

 

 

 

TAKKER FOR SVAR.

jeg tror at alle kommer til å ha kontakt med lik i et sted i karrieren, men en venninne (som skal bli sykepleier) nekter for det.

Link to comment
Share on other sites

Da jeg studerte var vi en dag på anatomisk institutt. Dette var et ledd i anatomiundervisningen. Vi dissekerte ikke, men ble vist forskjellige organer og kroppsdeler. Vi hadde også en dag på patologen, for å overvære en obduksjon. Men om dette gjøres over alt eller er en obligatorisk del av sykepleieutdanningen vet jeg ikke. Nå studerte jeg i Oslo og der har jo medisinerstudente et anatomisk institutt, så det var jo praktisk mulig.

Link to comment
Share on other sites

Kadaver ?? Uvanlig ord å bruke.......

 

Vi var ikke i kontakt med lik som en del av utdannelsen. Noen studenter opplevde nok at pasienter døde i praksisperioder, men det var ikke noe vi måtte gjennom.

(Nå er det jo veldig lenge siden jeg tok grunnutdanningen da. Hva som kreves nå vet jeg ikke.)

 

 

Og alle sykepleiere trenger ikke komme i kontakt med døde i sin yrkeskarriere, det kommer jo helt an på hvor de jobber senere.

Link to comment
Share on other sites

Ja apropos ordbruk, er det viktig at vi bruker de rette ordene for å vise respekt for de døde. Men trådstarter du er jo ikke sykepleier så du tenkte sikkert ikke over det, men kadaver er vel kun det vi finner ute i naturen, mennesker omtales i hvert fall ikke slik. Da snakker vi om døde eller døde kropper.

Da vi hadde forelesnig på anatomisk institutt ble det nøye poengtert at her skulle man vise den dypeste respekt for alt der inne, om det så bare var et ben eller arm.. for her var det mennesker som hadde donert kroppene sine til den medisinske forskningen, og det minste man kunne gjøre var å vise dem respekt.

Dette gjelder alle døde, de har krav på å bli behandlet på samme respektfulle måte som levende pasienter, ikke blottstille, kommentere kroppen osv. Men nå er vi over på en annen diskusjon. Jeg hadde bare behov for å poengtere dette med respekt for de døde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er andreårstudent og det er ikke lagt opp i undervisningen vår at vi skal være i kontakt med døde kropper utover vanlig mors. I praksis så er det en fordel å ha vært med på et mors om det er mulig, men det er alt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy