Jump to content
Sykepleiediskusjon

Skremmende opplevelse..


Nurse Betty

Recommended Posts

Litt uten om, men men..

 

Var på fotballturnering i helgen. Da kampen vår skulle starte var det en mann som falt om rett bak

benken vår. Han fikk kramper og han ble lakt i stabilt sideleie. Da jeg kom til ble pulsen brått dårlig og

han fikk stans. Og han sluttet å puste. Di fra folkehjelpa kom snart til stedet, men jeg oppfattet dem som livredde.

Vi er heldigvis 2 spl på vårt lag så vi hjalp til. Etterhevrt ankom en intensiv spl til, og HLR ble startet.

Har aldri vært med på stans, så jeg ble noe "paralysert" men hjelp der jeg kunne. Holdt hodet stabilt men det ble utført

HLR. :lol: Det var så ekkelt virket som om ambulansen ALDRI skulle komme. Han ble lilla mannen, og det knakte i ribbeina

ettehvert som di knakk. Og den stakkars gutten i folkehjelpa var hysterisk. Ropte og bar seg.

 

Det jeg skal fram til her er at jeg følte meg som verdens dårligste sykepleier, at jeg ikke så tegnene at han trengte HLR tidligere.

Og jeg synes så synd i gutten fra folkehjelpa.

 

Mannen overlevde, og det var et karftig infarkt han hadde. Men det var et atypisk infarkt.

Link to comment
Share on other sites

Oi!!!

Dette var en ubehagelig situasjon. Klart du ble usikker og ikke visste helt hva du skulle gjøre, du var jo ikke forberedt.

Ikke har du noe erfaring med hjertestans fra før heller. Du gjorde så godt du kunne og mannen overlevde, da var det jo godt nok :lol: Og nå er du nok mer forberedt ved en eventulle stans, du har helt sikkert lært masse av dette.

 

Jeg tror at om du hadde vært eneste sykepleier, så hadde du ikke følt deg så hjelpesløs. Det skjer noe psykisk når flere er tilstedet som kan hjelpe. Man blir mer handlingslammet.

Jeg hørte en foredragsholder sa engang at det farligste stedet man kunne falle om ville være på en legekongress, fordi alle vil tenke at det er sikkert en som er flinkere enn meg her som kan hjelpe. På den måte får pasienten tregere hjelp.

Link to comment
Share on other sites

Uff, for en guffen opplevelse!

Har litt skrekken for å havne i en sånn situasjon selv, har jo ingen erfaring med akutt- medisin overhodet!

 

Ang. det Cathrine sier: faren til en venninne er ortoped. På en kongress med nesten 200 ortopeder døde an mann av hjertestans fordi ingen av legene turte gripe inn!!!

 

Dere gjorde jo en god jobb og mannen overlevde! Og er litt mer trygge til en annen gang!

Link to comment
Share on other sites

Jeg mente ikke å si at du fikk prestasjonsangst. Men at din reaksjon var normal ut fra omstendighetene.

Så du trenger ikke gå rundt å føle deg som en dårlig sykepleier.

Mannen overlevde, og da har du gjort en god nok jobb :)

Hadde du vært den med mest kompetanse, jeg mener hvis du hadde vært den eneste sykepleieren hadde du sikkert startet HLR i tide ;)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy