gunn Posted March 9, 2009 Report Share Posted March 9, 2009 Hvilke midler er i de ulike båsene? Morfin etc er A preparater vet jeg. er sobril B preparat? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beth Posted March 9, 2009 Report Share Posted March 9, 2009 Sobril er B-preparat,ja. Link to comment Share on other sites More sharing options...
olga Posted March 9, 2009 Report Share Posted March 9, 2009 Hvilke midler er i de ulike båsene? Morfin etc er A preparater vet jeg. er sobril B preparat? Dette har jeg akkurat lært om! A preparater er legemidler som regnes som narkotiske stoffer (eks Morfin, Petidin). B preparater er andre legemidler som kan misbrukes (f.eks sovemidler, beroligende og noen smertestillende). Det står oppgitt i felleskatalogen. Hvis du slår opp på f.eks morfin, så står det en stor A foran Morfin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
lucifer Posted March 11, 2009 Report Share Posted March 11, 2009 hentet fra lommelegen.no: A-preparaterDette er medisiner som er sterkt vanedannende. Eksempler er morfin og andre opiater som virker smertestillende. Alle a-preparater skrives ut på en egen respet og du må vise legitimasjon når medisinen hentes. B-preparater Dette er også medisiner som er vanedannende, men ikke fullt så sterke som A-preparater. Eksempler er valium, paralgin forte og sovemedisiner. Du må også vise legitimasjon når disse medisinene skal hentes. C-preparater C-preparater er alle andre medisiner det kreves resept for å få kjøpt. Alt fra blodtrykksmedisiner, p-piller, antibiotika faller inn under denne gruppen. Det er lov å hente medisiner til andre hvis det er snakk om c-preparater. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.