Jump to content
Sykepleiediskusjon

Forebyggende og helsefremmende arbeid...


Florence

Recommended Posts

Skal snart starte på en oppgave.

Slenger ut et spørsmål....og håper mange slenger sine tanker her...

 

Hvordan er helsearbeidet for å forebygge astma hos barn?

er det helsesøsters ansvar å informere om inneklima etc/tiltak for å forebygge?

 

Hva tenker dere om temaet?

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke ;)

Men helsesøster kan jo sikkert ta opp dette når barnet er på kontroll. Det er sikkert opp til hver enkelt helsesøster.

Men jeg ser for meg at det kun taes opp i de familier hvor det er økt risiko for astma. Ihvertfall ville jeg tenkt slik, for ellers kan man jo ta tak i det meste. Og da blir det for mye informasjon. Men hvis f.eks. foreldrene røyker ville jeg tatt opp dette med inneklima, viktigheten av å ikke røyke inne osv.

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

Har kommet fram til at jeg skal velge et annet tema. Forebygge overvekt hos barn og ungdom.

Problemstillingen tror jeg blir: "Hvordan kan helsesøster arbeide forebyggende mot overvekt hos barn og ungdom?"

 

????

 

er den ok tror dere?

Dere som har hatt om forebyggende og helsefremmende arbeid, hva hadde dere villet tatt med i en slik oppgave?

Hva blir viktig å fokusere på?

 

 

Noen tanker? Kjekt med et slikt forum. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er jo ikke noe inne i oppgaveskriving, men noen tanker om hva jeg ville tatt opp kan jeg jo dele med deg :)

Vet, ikke om det er til noe hjelp da...

Vi får håpe noen som kan mer om dette også vil hjelpe deg.

 

Først og fremst ville jeg selvfølgelig snakket om ernæring og mosjon. Ville særlig vektlagt sukker, for å unngå for store svingninger i blodsukkeret.

Ved tendens til overvekt, ville jeg laget en mosjon og ernæringsplan i samarbeid med barnet og foreldrene.

 

Barn i dag bombarderes av fristelser, og her har helsesøster en stor utfordring.

 

Jeg ville snakket med skolene og barnehagene i nærmiljøet om servering av kaker, pølser osv. i ulike anledninger.

 

Jeg vet ikke hva dere andre tenker. Men etter å ha hatt to barn endel år i skolen, så har jeg sett hvor mye de får av "kosemat". Jeg har ofte tenkt, takk og pris for at mine barn ikke har vektproblemer.

I den ene sønnen min sin klasse var det fredagskake, hele første skoleår. På skolefritids serverte de også noe ekstra godt på fredager. En gang i uken var det turdag og da skulle de grille pølser og ha med kakao.

Etter foreldre møter var det igjen mye kakerester som barna fikk de neste dagene.Så har vi alle høytidene da er det alltid endel godte og kake servering på skolen. Og mange flere anledninger serveres det kaker.

Enkelte skoler har jo også brusautomater, det er jo toppen!

Så er det alle bursdager hvor det selvfølgelig serveres mye godt, og slik må det være. Diverse klubber og foreninger som de er med i, skal også feire med kaker i en hver anledning.

Halloween er jo store skrekken, da kommer de hjem med bæreposer fulle!!!

Vet dere hva, det er så mye godteservering at jeg blir nesten matt,. Ikke rart at mange sliter med overvekt.

Vel, dette ble kanskje mer et hjertesukk fra meg, enn forslag til oppgaven. Men dette er faktisk et stort problem, og noen må begynne å bremse litt.

Vet at enkelte barnehager har tatt tak i dette :P

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy