Jump to content
Sykepleiediskusjon

Narcanti


ballong

Recommended Posts

Jeg har akkurat begynt i ny jobb, og er så og si nyutdannet. Jeg var ferdig i vår, men har bare hatt et sommervikariat før denne jobben jeg har fått nå. Det jeg lurer på, er hvilke symptomer får pasienter som reagerer på Morfin? Jeg vet selvsagt at de kan slutte å puste, men nå tenker jeg på før det går så langt. Og dersom det skjer, setter dere Narcanti uten å calle på lege? Vel, selvsagt gjør man jo det hvis situasjonen er alvorlig og man ikke har tid til å vente. Hvordan er da doseringen? Jeg har aldri vært borti pasienter som har reagert på morfin mens jeg var i praksis, og nå har jeg plutselig litt skrekken for at det skal skje på en nattevakt. Jeg jobber på lungeavdeling, så de pasientene har allerede respirasjonsproblemer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gitt mye opiater til mine pasienter, og enkelte har fått lett respirasjonsdepresjon, men aldri så ille at jeg har måttet gi Narcanti. Symptomene er at de blir trøtte og respirasjonsfrekvensen går ned. Det vil hjelpe om man rugger litt på pasienten og vekker han litt. Men man må selvfølgelig overvåke og passe på at normal respirasjonen opprettholdes med disse tiltakene. Men når jeg ga opiater, ga jeg det som oftest iv og titrerte dosene, på den måten merket jeg fort når de hadde fått nok. Så dette med respirasjonsdepresjon opplevde jeg relativt sjeldent.

Nå jobber jo du på en lungeavdeling, så prosedyrene for når Narcanti skal settes kan være annerledes. Jeg ville forhørt meg om nettopp dette og om dere har en stående ordre om at sykepleier kan gi det ved behov.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Guest mr.sykepleieman

hvis rf synker under 8 eller sao2 faller relativt mye(på frisk lunge) bør du begynne å tenke narkanti. at pas er vanskelig å vekke eller sløv kan bety at de er overdosert men ikke nødvendigvis at det er farlig. hvis du har pas på scoop med hyppig tilsyn så du har kontroll vel å merke.. men det må sies at reel pustestans utelukkende pga opiater er uhyre sjeldent... husk også at halveringstiden for antidot kan være kortere en for medikamentet det gies for slik at pas kan gå tilbake i respirasjonsdepresjon etter noen timer hvis ikke du er obs...(f.eks benzo har lang halveringstid) og hvis du er oppriktig bekymret for pas respirasjon så gir du antidot og snakker med legen etterpå. (mulig det tar litt tid før du blir så "tøff" i trynet;) )

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy