Jump to content
Sykepleiediskusjon

Praksis og arbeidsbelastning?


Guest Eline S.

Recommended Posts

Guest Eline S.

Til sykepleiestudenter og sykepleiere!

 

Jeg vil bli sykepleier, men har barneleddgikt, så jeg tåler gjerne dårligere stor fysisk arbeidsbelastning, tunge løft osv. Jeg har lite problem med leddene idag i voksen alder, men har en del muskelplager.

 

Man kan jo jobbe med mye forskjellig når man er ferdig utdannet, da kan man gjerne velge mer ut det som passer for en?

 

Men når det gjelder praksis under utdanning skal man jo ha praksis inne flere forskjellige områder, som kanskje kan være tunge for kroppen? Dere som er sykepleiestudenter og ferdige sykepleiere, har dere noen meninger og erfaringer å dele om dette?

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke så enkelt å svare på.

Du har helt rett at når du er ferdig utdannet kan du finne en jobb der den fysiske belastningen ikke er for stor for deg. Jeg vil tro at du også kan komme deg i gjennom studiet og slippe løft osv. at de på de forskjellige praksis stedene vil kunne ta hensyn til din helse.

Men det er jo vanskelig for meg å gi deg et sikkert svar. Jeg vet ikke om noen andre her har noen synspunkter eller erfaringer rundt dette? Hvis ikke kan du jo ringe til den eller de av høyskolene du tenker å søke på og høre hvordan de stiller seg i forhold til dine begrensninger.

Håper det ordner seg for deg, og lykke til med eventuelle studier!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært borti mange tunge løft i praksisperiodene mine, og det toppet seg da jeg overbelasta ryggen slik at jeg var sengeliggende i mange uker. Men det må være fullt mulig at du kan få fritak fra tunge pasienter og heller få tilrettelagt dine arbeidsoppgaver til dine muskelplager. Snakk med veileder og kontaktsykepleier, eventuelt avdelingssykepleier på praksisplassen og forklar situasjonen din, så har du rett til å bli tatt hensyn til :) Kanskje du må vise legeattest når jeg tenker meg om..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy