Jump to content
Sykepleiediskusjon

Sykepleien til høsten


Guest klo

Recommended Posts

Hei!

Jeg starter på sykepleien til høsten og gleder meg voldsomt. Jobber ekstra på sykehjem nå for tiden og gleder meg like mye til å dra på jobb hver gang. Kjempespennende og veldig givende! Har allerede begynt å lese litt til de første fagene vi starter med (generell sykepleie, anatomi o.l.). Det jeg lurer på er i forhold til medikament regning. Matte er absolutt ikke min sterkeste side, så jeg undrer på hvor vanskelig dette faget er i forhold? Det er jo ett kjempeviktig fag og det er jo egentlig synd vi har det første året ettersom vi bare har sykehjemspraksis da. Med tanke på når vi skal bruke det vi lærer. Har også slitt litt med motivasjon i forhold til skole tidligere men tror nok sykepleien passer ganske bra da siden vi er i praksis innimellom også... Noen erfaringer her? Og tips til hva det er lurt å lese på?

 

Hilsen en ivrig snartkommende sykepleierstudent!

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Ser ut som du er på god vei med lesingen allerede, anatomi og grunnleggende sykepleie er de største emnene med tanke på eksamener o.l. I forhold til medikamentregningen hadde vi den på 2.studieår, men dette varierer sikkert mellom de ulike skolene. Hvis dere skal ha det allerede første år vil jeg råde deg til å allerede nå i sommer gå til innkjøp av en av bøkene som finnes, og begynne å se litt på det. Det er ikke vanskelig matte i det hele tatt, men man må regne litt for å få det til å sitte "i hendende" :) Det er noen få formler man må pugge, men det går helt fint. Så lenge man orker å gi litt innsats klarer de fleste eksamen på første forsøk.

Ønsker deg lykke til med lesingen og studiestart til høsten! :-)

Bare å spørre om det er noe mer du lurer på!

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til de anbefalingene over her vil jeg tipse deg om å få tak i eksamenssett i medikamentregning og regne på disse. Da vil du "knekke koden" og det blir lettere å tenke logisk når du sitter på eksamen.. Jeg aner ikke hvor mange eksamenssett jeg løste før regningen, men syntes dette var vel så lurt som å lese så mye :) Det vil si.. man må jo lære seg de ulike nøklene først :) Lykke til med studiet!

Link to comment
Share on other sites

Guest Iceline

Jeg er i samme båt som deg hovedinnlegger! Gleder meg masse! Men har blitt frarådet å kjøpe litteratur til anatomi nå, fordi de hele tiden forandrer pensumlistene, og disse er ikke klare før til studiestart? Er dette bare tull? (jeg er også veldig ivrig på å komme i gang, og kanskje lest meg litt klokere i sommerferien:) )

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i samme båt som deg hovedinnlegger! Gleder meg masse! Men har blitt frarådet å kjøpe litteratur til anatomi nå, fordi de hele tiden forandrer pensumlistene, og disse er ikke klare før til studiestart? Er dette bare tull? (jeg er også veldig ivrig på å komme i gang, og kanskje lest meg litt klokere i sommerferien:) )

 

Som regel er det ikke store endringer som foretas i pensumlistene. Hovedregelen er at nyeste utgave av bøkene kommer på pensum. Dersom du ønsker å lese til anatomi, går det an å ta kontakt med høyskolen og høre om de planlegger å bytte ut akkurat de bøkene du lurer på å kjøpe.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med valget av sykepleie, du kommer ikke til å angre :)

Som du sier så kan man slite med motivasjonen, og det kommer nok til å hende nå også, selvom man starter ut veldig motivert og klar, så kan det gå opp og ned når man begynner på få mye å gjøre, for det er et krevende fag, mye å lære og lese, men er det dette man vil, så holder man absolutt ut! Ville bare liksom si det, at det kommer til å bli utfordrende også til tider, men veldig interessant!

Link to comment
Share on other sites

Takker for tips og innvendinger dere alle! Jeg gleder meg som bare det, maser om alt mulig til de sykepleierne som jeg jobber med. Mulig litt for ivrig av og til. Men blir godt å komme i gang med studiet og i mellomtiden jobbe med noe som er relatert til studiet. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i samme båt som deg hovedinnlegger! Gleder meg masse! Men har blitt frarådet å kjøpe litteratur til anatomi nå, fordi de hele tiden forandrer pensumlistene, og disse er ikke klare før til studiestart? Er dette bare tull? (jeg er også veldig ivrig på å komme i gang, og kanskje lest meg litt klokere i sommerferien:) )

 

Så bra! Jeg leser i en anatomi bok som de brukte for 2 år siden og som det er kommet en ny utgave av. Men som Marianne nevnte, så må de nyeste utgavene være på pensumlista. Fagstoffet er det samme, er bare bokoppsettet og setningsoppbyggingen som er litt forandret for det meste. Har hørt fra studenter som begynte i fjor at de brukte den samme boka siden de kjøpte brukte bøker så det burde gå greit. Skal uansett lese jevnt og trutt med forelesningene så hvis noe er forandret så får jeg vite det da. Fra ett tidligere universitetsstudie som jeg gikk på var de oppdaterte versjonene bare litt forandret med setninger og layout - ikke noe mer. Så tror nok det skal gå greit. :) Bare til å lese i vei! Jeg er vell i litt i overkant ivrig da, men når jeg hører nye fagord, medisiner, sykdommer, prosedyrer osv på jobb så leser jeg hva det er når jeg er hjemme. Da husker jeg det bedre siden jeg kan relatere det til situasjoner jeg har opplevd. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy