Jump to content
Sykepleiediskusjon

Refleksjonsnotat


Ida

Recommended Posts

Jeg går første året på HiST, og vi skal ha refleksjonsnotat som en del av eksamen.

Vi har hatt forelesninger om hvordan det kan se ut i teoriene, men aldri fått noe konkret eksampel på hva man bør ha med.

 

Kan noen forklare, evt sende en link til et refleksjonsnotat.

Link to comment
Share on other sites

Et refleksjonsnotat skal jo vise at du reflekterer handlinger du utfører, eller etiske spørsmål osv Derfor er det ikke så lett å si hva du bør ha med, for det kommer jo litt an på situasjonen. Er det en pasient som du tenker i ettertid at du ikke har gitt den sykepleien han trenger, så er det jo det som er å reflektere over handlingen. Hva du gjorde, hvorfor du gjorde det, og hva du mener du burde gjort anderledes, og hvorfor du burde gjort det på en annen måte.

 

Hadde du tatt med noe om hva dere har fått forelesninger i osv hadde det vært mye lettere å få svar på spørsmålet, da hadde det vært mer å gå ut fra om du skjønner. Jeg har sett det flere ganger her inne at det spørres litt for kort om du skjønner hva jeg mener? Det er nyttig med litt mer opplysninger om hva du faktisk vet i utgangspunktet, og hva andre kan supplere med :rolleyes:

 

Kan du si litt om hva foreleseren sa på forelesning, og hva du synes er vanskelig med det? :wacko:

 

Lykke til med eksamen ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg går første året på HiST, og vi skal ha refleksjonsnotat som en del av eksamen.

Vi har hatt forelesninger om hvordan det kan se ut i teoriene, men aldri fått noe konkret eksampel på hva man bør ha med.

 

Kan noen forklare, evt sende en link til et refleksjonsnotat.

 

 

Refleksjonsnotat skal helst ta utgangsounkt i en situasjon du har utøvd sykepleie eller observers, og har gjort inntrykk på deg.

Punkter du bør ha med er:

 

- Hva som skjedde

- Hvordan jeg opplevde situasjonen

- hvilke kunnskaper/erfaringer benyttet jeg

- Hvordan situasjonen kan ha påvirket pasienten

- Hva jeg mener er sykepleierens ansvar i denne situasjonen

- Hva jeg mener er sykepleierens ansvar i situasjonen ut i fra yrkesetiske

retningslinjer for sykepleiere? (disse finner du ved å søke på google.com, og åpne første pdf fil som vises)

. Hva jeg lærte

 

Var det dette du tenkte på?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Jeg skal lage et rekfleksjonsnotat av en pedagogisk pleieplan fra praksis på sykehjem.

Synes egentlig at det vanskelige er å vite hvordan jeg skal flette inn litteratur, forskning og sånt i refleksjonsnotatet, når jeg hadde det med i selve oppgaven.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan få med litteratur og forskning:

 

Siden pleieplanen er skrevet i praksis, kan det være en idé for oppsett av oppgaven å ha målene for praksis som hovedpunkter i refleksjonsnotatet (da kan du henvise til fagplanen/praksismappe for hjemmesykepleie, og vips har du en kilde :wacko: ). Du reflekterer da over hvor godt du har nådd målene, og evt hva kunne du gjort annerledes for å nå dem "bedre". Du må så klart sette på en kilde for hvorfor det er bedre på den måten du tenker nå i ettertid.

 

Mener du at du har nådd målene for praksis og handlet riktig i situasjonen med pasienten, kan du også reflekere over det. Begrunn med litteratur hvorfor det og det var riktig, og vis at du er klar over hva du gjorde og hvorfor du gjorde det. - Hva har du lært av situasjonen/denne pasienten, kan du anvende kunnskapen i arbeid med andre pasienter?

 

Si at du f.eks har funnet ut et nytt tiltak som burde vært med i pleieplanen, eller noe som kunne vært gjort annerledes. Da kan du henvise til litteratur som sier hvorfor du heller burde gjort det slik.

 

Nå vet jeg jo ikke hvilke problemer pasienten har i din pleieplan. Men si at pasienten reagerer med sinne for noe og er aggressiv, da kan du f.eks skrive i refleksjonen at du nå i ettertid ser hvorfor pasienten reagerte med sinne, at det f.eks kunne være en forsvarsmekanisme. Da kan du ta med litt teori og evt. forskning om forsvarsmekanismer. Da viser du at du har fått ny kunnskap, og ser ting som du kanskje ikke så mens du var ute i praksis... (...fått ting litt på avstand og ser ting i et annet perspektiv, samtidig som du har tilegnet deg mer teori om emnet...)

 

Refleksjonshåndboken av Bie (2007) går jo også an å henvise til, i forhold til hvilken læremessig effekt det har på deg å reflektere over situasjonen/pleieplanen i etterkant (eller noe i den duren).

 

Hmm.... dette ble mye rot egentlig, men håper det var noen lunde forståelig og til hjelp :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy