Jump to content
Sykepleiediskusjon

hjelp til administrativ pleieplen


koda

Recommended Posts

Hei

 

Sitter å jobber med en administrativ pleieplan. En av sykepleieproblemene jeg skal ha er at "brukeren er plaget med kvalme og oppkast".

Brukeren jeg skriver om har cancer coli. Men jeg vet ikke om kvalmen hennes skyldes sterke medisiner/mange medisiner eller rett og slett av canceren?

Lenge siden hun har fått cellegift. Når jeg spør brukeren vet hun ikke helt hva det skyldes selv.

 

Og jeg må jo nesten skrive i pleieplanen hva sykepleieproblemet er forårsaket av? For eksempel: "brukeren er plaget med kvalme og oppkast,på grunn av..."

 

Vet dere om cancer coli kan gi plager som kvalme og oppkast? Og kan det gi obstipasjon også? For det er også et sykepleieproblem som jeg skal ta.

 

Jeg finner ingen litteratur om cancer coli.

 

Tusen takk for hjelpen! ^_^:)

Link to comment
Share on other sites

Hei koda ^_^

 

canser colon kan gi obstipasjon, og det kan også være vekselsvis diaré og obstipasjon. Andre symptomer er blodig og slimete avføring, smerter i abdomen, tretthet, og nedsatt allmentilstand. Dårlig matlyst hører også ogte med. Kvalmen kan jo skyldes at pasienten er redd (angst), eller at pasienten ikke klarer å spise. Det står noe om dette i sykdomslære avDag Jacobsen, men også i andre bøler, som klinisk sykepleie. Om du ikke har bøkene er det sikkert noen artikler i bibliotekets databaser. De har du tilgang til gjennom skolen, eller du kan registrere deg på Helsebiblioteket siden du går på høgskole.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for svar!

 

Den har spredd seg til leveren ja. Hun spiser ca. 60 mg OxyNorm daglig, så det kan absolutt forårsake obstipasjon og kvalme.

Men jeg vet jo ikke hvem av disse faktorene som forårsaker kvalme og obstipasjon. Det kan være selve kreftsykdommen, medisiner, lite fysisk aktivitet og mangelfullt kosthold. Hvem av de skal jeg satse på liksom?

 

For når man formulerer sykepleieproblemet,så må man ta med årsaken? Det holder ikke bare å skrive at brukeren er kvalm?

 

Tusen takk for at dere hjelper meg ^_^

Link to comment
Share on other sites

Ja man må prøve å finne årsaken, for å kunne sette igang de rette tiltakene. Men mange ganger kan et problem ha flere årsaker, det er jo sannsynelig i dette tilfelle. Jeg ville skrevet opp både levermetastaser og OxyNorm som trolige årsaker. Er hun også obstipert?

Da kan det også være en årsak.

Link to comment
Share on other sites

Ja man må prøve å finne årsaken, for å kunne sette igang de rette tiltakene. Men mange ganger kan et problem ha flere årsaker, det er jo sannsynelig i dette tilfelle. Jeg ville skrevet opp både levermetastaser og OxyNorm som trolige årsaker. Er hun også obstipert?

Da kan det også være en årsak.

 

Ok,tusen takk! Ja,OxyNormen og kreften er nok de mest sannsynlige årsakene. Hun er til tider obstipert, dette er litt fra og til.

 

Så du tror at blant annet levermetastasene er årsaken til kvalmen, altså ikke "primærkreften" cancer coli? Jeg kan ikke så mye om kreft dessverre:(

 

Takk for at dere hjelper meg ^_^

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke. Jeg kan ikke så mye om mage/tarm. Men jeg vil tro at både lever og tarm kan gi kvalme, men ikke nødvendigvis. Det kommer nok helt an på hvor tumor sitter, hvor mye tarm og nærliggende organer som er affisert osv. Jeg ville spurt, lege eller sykepleier der du er i praksis om dette. De kjenner pasienten og kan nok gi deg det rette svaret.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy