Jump to content
Sykepleiediskusjon

Grunnleggende behov


Ida

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
Kanskje denne definisjonen fra Grunnleggende sykepleie, bind 2, side 20 kan brukes?

 

"Grunnleggende behov er av betydning for at normal menneskelig funksjon, helse og velvære kan opprettholdes"

 

Jeg skal skrive mappeeksamen i morgen, og skulle gjerne hatt denne definisjonene med. Men den står ikke i min Grunnleggende sykepleie, bind 2, s. 20. Der står det bare om BT-måling og hud og negleforandringer ved sirkulasjonsproblemer. (Boka jeg har er 1. opplag 2005.)

Er du sikker på at det er der du har den fra? :) Evt om du har en annen utgave, hvilket kapittel har du funnet den under? Har lett meg igjennom alle 4 bindene nå uten å finne den definisjonen... Hjelp! ;) hehe

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal skrive mappeeksamen i morgen, og skulle gjerne hatt denne definisjonene med. Men den står ikke i min Grunnleggende sykepleie, bind 2, s. 20. Der står det bare om BT-måling og hud og negleforandringer ved sirkulasjonsproblemer. (Boka jeg har er 1. opplag 2005.)

Er du sikker på at det er der du har den fra? :) Evt om du har en annen utgave, hvilket kapittel har du funnet den under? Har lett meg igjennom alle 4 bindene nå uten å finne den definisjonen... Hjelp! ;) hehe

Oi, beklager, det var bind 4 jeg mente. Står på side 20, rett under overskriften Behovsteorier, men jeg har 2. opplag 2006, så det kan være det står på et annet sidetall hos deg

Link to comment
Share on other sites

Oi, beklager, det var bind 4 jeg mente. Står på side 20, rett under overskriften Behovsteorier, men jeg har 2. opplag 2006, så det kan være det står på et annet sidetall hos deg

 

Aaah!! Da fant jeg det vettu! :) Tusen takk!!!

Link to comment
Share on other sites

Hei trenger hjelp her:) har eksamen på torsdag og vil gjerne ha en god karakter:)hvordan kan sykpleier arbeide helsefremmende og forebyggende i praksis?

I fohold til det helsfremmende tenker jeg å bevare ressursene hos pas og forebyggende er jo tiltak for å sikre helsen hos pas.

 

 

Beskriv et etisk dilemma sykepleiere kan komme opp i ved pleie av

skrøpelige eldre i sykehjem.

og gjør rede for ulike handlingsvalg sykepleieren

kan ha i en slik situasjon. Begrunn handlingsvalgene med etisk teori, etiske

prinsipper, yrkesetiske retningslinjer og aktuelt lovverk.? denne er vrien:S:S

Link to comment
Share on other sites

Hei benedicte!

 

Må si at når jeg tenkte på det du skulle skrive om, tenkte jeg med en gang på tidsbegrepet! De fleste sykehjem vil jo gjerne at pasientene skal gjøre det de kan selv, men jeg har også erfart at det kan ta for lang, slik at vi istedenfor gjør det for meg, og i lengden klarer de kanskje ikke å gjøre det selv lengre. Dette gjelder kanskje spesielt parkinsonpasienter, og da pasitenter med demens, som trenger tid til å skjønnte hva de skal gjøre. Jeg fikk mye bonus for å nevne dette da jeg var oppe i muntlig (selv om det var på hjelpepleieskolen) fordi jeg viste at jeg tenkte framover - altså både forebyggende og helsefremmende :)

 

Og det er masse bra man kan reflektere over i både yrkesetiske retningslinjer og lovene i dag (www.lovdata.no), spesielt Helsepersonelloven og Pasientrettighetsloven. Jeg har vært en storbruker av dette i alle mine studieoppgaver og mappeeksmaner, og det har vist seg å funke veldig bra.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei! :) jeg skal skrive ein liten oppgave om HVORFOR vi sykepleiere har behov om kunnskap om grunnleggende behov, det er også enn kildehenvisningsoppgave, så jeg må liksom finne svaret i boka og legge til kilden. jeg har sett og sett, men jeg finne ikkje fram til svaret i boka. kan du vær så snill å hjelpe meg? jeg har de nyeste bindene som bare er på 3 stk. :)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy