Jump to content
Sykepleiediskusjon

Mål for ensomhet i pleieplan!!


ramonama

Recommended Posts

Jeg sitter og skriver en pedagogisk pleieplan. Min bruker er mye ensom på sykehjemmet, har ingen pårørende og liker mest å sitte på rommet sitt.

Hva er realistiske mål for dette? At brukeren skal delta på måltider? eller at personen får dekket sosiale behov som føles tilfredstillende for personen selv? Brukeren er dement.

 

Tar gjerne i mot forslag fortest mulig!!;)

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg er ingen ekspert på pedagogisk pleieplan, men siden ingen har svart så kan jeg svare på et generelt grunnlag.

Et mål bør være så konkret som mulig, slik at det blir lett å evaluere.

For å ta et helt annet eksempel, så vil f.eks. målet "spiser tilfredstillende" være umulig å evaluere, men har man et mål som "spiser 1 skive brød til frokost" : så lar det seg enkelt evaluere.

I ditt eksempel vil det "at brukeren deltar på måltider" være enkelt å evaluere.

Men så er spørsmålet, liker pasienten å spise sammen med de andre. Hvis ikke er ikke dette et godt mål. Man kan jo ikke bare anta at alle helst vil spise i en spisesal.

Det andre målet ditt er mer vagt. For hvordan skal man kunne evaluere om pasienten for dekket sosiale behov som pasienten opplever tilfredstillende selv? Her blir det synsing. DEt du bør gjøre er å finne ut av hva pasienten opplever som tilfredstillende og sette opp mål i forhold til det. Eksempel kan være at pasienten er på daglig stuen når fru Hansen er der ( hvis pasienten har god kontakt med denne brukeren).

Håper du ble litt klokere.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information

Privacy Policy